استعلام قیمت

محاسبه وزن ورق استیل

داشتن اطلاعات کافی در مورد محاسبه وزن ورق استیل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام خرید ورق در نظر بگیرید. در هنگام مجاسبه به سه فاکتور اصلی طول، عرض، ضخامت و چگالی نیاز خواهید داشت. ترکیبات شیمیایی آلیاژ‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که به متفاوت بودن چگالی منجر می‌شود. چگالی استیل را می‌توان به‌صورت تقریبی ۸ در نظر گرفت. با محاسبه وزن ورق استیل در هنگام خرید علاوه‌بر اطلاع از قیمت می‌توانید کیفیت محصول را نیز بسنجید.

ورق استیل

محاسبه وزن ورق استیل

وزن ورق استیل را می‌توان با آگاهی از طول، عرض و ضخامت آن به‌دست آورد. چگالی از دیگر فاکتورهای دخیل در محاسبه وزن بوده که باتوجه به ترکیبات شیمیایی مختلف آلیاژ‌های گوناگون در ورق‌های استیل، متفاوت است. توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن ابعاد ورق و چگالی مخصوص آن می‌توان وزن ورق استیل را محاسبه کرد. وزن ورق در قیمت نهایی آن تاثیر مستقیمی دارد.

راهنمای محاسبه وزن ورق استیل و مقاطع استنلس

برای یافتن وزن ورق و دیگر مقاطع تنها کافیست حجم را در چگالی ضرب کنید. برای به‌دست آوردن حجم هر قطعه باید به هندسه و ابعاد آن مانند طول (L)، عرض (W) و ضخامت (T) توجه داشته باشید. بدین ترتیب با ضرب کردن طول، عرض و ضخامت می‌توان به حجم ورق دست یافت‌. چگالی یا همان جرم حجمی از دیگر عوامل موثر در محاسبه وزن است. از آنجایی که در استنلس‌های استیل ترکیبات شیمیایی به‌کار رفته در گریدهای و آلیاژ‌های گوناگون متفاوت بوده، چگالی آن‌ها نیز دارای تفاوت‌های جزئی هستند. لازم به ذکر است که برای آسان‌تر کردن محاسبات از این تفاوت‌ها چشم‌پوشی کرده و عددی تقریبی را برای هر سری استیل در نظر می‌گیرند.

۷.۳۹ گرم بر سانتی‌متر مکعب (معیار متریک) عددی است که برای استیل‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب با دانستن طول، عرض، ضخامت و چگالی می‌توانید وزن ورق را به‌صورت آنلاین محاسبه کنید. لازم است بدانید که حاصل محاسبه وزن، تخمین اولیه بوده و باید با ابعاد اسمی و چگالی استاندارد نیز محاسبه گردد. به عبارتی وزن اصلی ورق و مقاطع به تلرانس‌های ابعادی و تخمین چگالی بستگی داشته و احتمال تفاوت آن با وزن تخمینی وجود دارد. برای به‌دست آوردن وزن مقاطع استنلس استیل نیز می‌توانید وزن میلگرد استیل، ورق استیل، ناودانی، پروفیل و لوله استیل را محاسبه نمایید.

جدول وزن ورق استیل

خریداران همواره در هنگام تهیه ورق استیل قصد دارد تا برآوردی از قیمت آن داشته باشند. از آنجایی که قیمت ورق استیل به وزن آن بستگی دارد، باتوجه به جدول وزن و استفاده از یک فرمول می‌توان وزن نهایی و در نتیجه قیمت ورق را محاسبه کرد. جدول وزن ورق استیل به شرح زیر است.

 

ردیف طول (mm) عرض (mm) ضخامت (mm) وزن (kg)
1 2000 1000 0.4 6.2
2 2000 1000 0.5 8
3 2000 1000 0.6 10
4 2000 1000 0.7 11
5 2000 1000 0.8 13
6 2000 1000 0.9 14
7 2000 1000 1 16
8 2000 1000 1.25 20
9 2000 1000 1.5 24
10 2000 1000 2 32
11 2000 1000 3 48

ورق استیل

نحوه محاسبه وزن ورق استیل و مقاطع استنلس استیل

فرمولی برای محاسبه وزن انواع ورق فولادی وجود دارد که با جایگذاری اعداد مربوطه در آن می‌توانید وزن ورق را به سادگی محاسبه نمایید. برای استفاده از این فرمول در ابتدا باید طول و عرض ورق را برحسب متر به‌دست آورید. سپس می‌بایست ضخامت آن را برحسب میلی‌متر محاسبه کرده و در چگالی استیل ضرب کنید. چگالی استیل معادل ۷.۸۶ است؛ اما همانطور که بیان گردید برای ساده‌تر شدن محاسبات می‌توان از تفاوت‌های جزئی صرف نظر کرد.‌ بنابراین چگالی استیل را می‌توان ۸ در نظر گرفت. به‌عنوان مثال اگر وزن ورق استیل با ابعاد ۲*۲ و ضخامت ۰.۶ را با فرمول بالا محاسبه کنیم به عددی بالاتر از ۱۰ کیلوگرم می‌رسیم‌.

بدین ترتیب پس از تحویل گرفتن ورق استیل، با استفاده از این فرمول می‌توانید وزن آن را محاسبه کرده و با وزنی که ترازو نشان می‌دهد مقایسه کنید. اگر عددی که ترازو نمایش داده با عددی که شما به‌دست آورده‌اید اختلاف کمی داشته باشد، می‌توانید از کیفیت بالای ورق استیل خود اطمینان حاصل نمایید؛ اما اگر اختلاف این دو عدد با یکدیگر زیاد باشد، به این معناست که کیفیت ورق استیل خیلی بالا نیست. در چنین مواقعی می‌توانید با مرکز فروش ورق استیل در کارخانه سازنده ارتباط برقرار کرده و مشکل را گزارش دهید.

چگالی انواع مختلف استنلس استیل

چگالی (جرم حجمی) هر ماده‌ را با نماد ρ که به آن “رو” می‌گویند، نشان می‌دهند. چگالی را می‌توان با واحدهای اندازه‌گیری متفاوتی مانند کیلوگرم بر مترمکعب kg/m3 که برابر است با 0.001 گرم بر سانتی‌متر مکعب، اندازه گرفت. 0.001 گرم بر سانتی‌متر مکعب نیز با 1000 گرم بر مترمکعب برابر است. فرمول چگالی را می‌توان به‌صورت زیر نشان داد:

ρ = m / V

در این فرمول m جرم ماده و v حجم آن را نشان می‌‌دهند که با تقسیم آن‌ها بر یکدیگر می‌توان چگالی را به‌دست آورد. استنلس استیل نسبت به مواد دیگر، ماده‌ای پرتراکم محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال چگالی فولاد حدود دو برابر چگالی تیتانیوم و سه برابر چگالی آلومینیوم است. چگالی فولاد معمولی برابر 7.85 گرم بر سانتی‌متر مکعب بوده؛ اما چگالی فولاد کربنی عددی در حدود 7.84 گرم بر سانتی‌مترکعب محاسبه می‌گردد. چگالی آهن خالص 7.86 گرم بر سانتی‌متر معکعب و چگالی فولاد ضدزنگ بین 7.9 الی 8.1 گرم بر سانتی‌مترمکعب در نظر گرفته می‌شوند.

فولادهای مختلف به‌دلیل وجود تفاوت‌ها در عیار خاص و ترکیبات شیمیایی‌شان، چگالی‌های متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند. از پرتراکم‌ترین نوع فولاد می‌توان به فولاد ضدزنگ که به آن استنلس استیل نیز گفته می‌شود، اشاره کرد. دو نوع معمول فولاد ضدزنگ، 304 و 316 هستند که به‌دلیل برخورداری از آلیاژ‌های مختلف، چگالی متفاوتی نیز دارند. چگالی فولاد ضدزنگ 304 حدود 7930 کیلوگرم بر مترمکعب و نوع 316  آن حدود 7980 کیلوگرم برمترمکعب است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید چگالی گرید 304 نسبت به 316 کم‌تر بوده؛ اما در مقایسه با چگالی فولاد ضدزنگ 430 بالاتر است. چگالی گرید 430 نیز معادل است با 7750 گرم برمترکعب.

استنلس استیل

سخن پایانی

برای به‌دست آوردن وزن ورق استیل باید طول، عرض و ضخامت ورق را در یکدیگر ضرب کنید. همچنین چگالی ورق استیل نیز در وزن و در نهایت در قیمت آن موثر خواهد بود. چگالی فولاد معمولی برابر است با 7.85، فولاد کربنی 7.84، فولاد ضدزنگ گرید 304 معادل است با 7930 و گرید 318 عدد 7980 کیلوگرم بر مترمکعب را نشان می‌دهد. پس از خرید ورق استیل و با محاسبه وزن و مقایسه آن با عدد روی ترازو می‌توانید کیفیت محصول را بسنجید.