استعلام قیمت

تفاوت استیل با تیتانیوم

استیل و تیتانیوم هردو به عنوان فلز کاربردی شناخته می‌شوند که در یک‌سری زمینه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. تیتانیوم نسبت‌به ورق استیل فلز مقاوم‌تری محسوب می‌شود و در مواجهه با خوردگی نیز مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد. تیتانیوم از لحاظ وزنی در مقایسه با استیل سبک‌تر بوده و قیمت بالاتری نیز دارد؛ اما از طرفی دیگر، شما راحت‌تر می‌توانید به استیل دسترسی پیدا کنید. هردوی این فلزات از ویژگی‌های مثبت و منفی مختص به خود برخوردار بوده و انتخاب میان آن‌ها وابسته به انتظارات و میزان بودجه شما است.

دستبند استیل

مشخصات و ویژگی تیتانیوم

تیتانیوم از جمله فلزهایی بوده که دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی است و زمانی که با آب نمک یا دیگر مواد شیمیایی خشن و خورنده تماس پیدا می‌کند، از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. این مدل فلز وزن پایینی داشته و میزان ماندگاری آن بالا است. تیتانیوم گزینه مناسبی برای استفاده در فضاهای دریایی یا مکان‌هایی که داشتن وزن پایین در آن‌ها در اولویت است، محسوب می‌شود. تیتانیوم یک مدل فلز غیرمغناطیسی بوده و غیررسانا به شمار می‌رود؛ از این رو، شما می‌توانید از آن در محیط وسایل الکترونیکی یا تجهیزات حساس استفاده نمایید. تیتانیوم نقطه ذوب بالایی نیز دارد و که در دماهای بالا، خواص خود را از دست نمی‌دهد و شکنندگی اتفاق نمی‌افتد.

مشخصات و ویژگی استیل

استیل به عنوان آلیاژی شناخته می‌شود که در تولید آن، آهن، کروم و نیکل به کار رفته و به علت داشتن استحکام و طول عمر بالا، به نسبت دیگر فلزات همچون آلومینیوم یا برنج، به محبوبیت زیادی رسیده است. از جمله ویژگی‌های بارز استیل می‌توان به این مورد اشاره کرد که در مواجهه با بیشتر اسیدها و مواد شیمیایی از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد و از مقاومت حرارتی بالایی نیز برخوردار است. به این صورت که تا دمای ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد، حرارت نمی‌تواند آسیبی به آن وارد کند. زمانی که به مغناطیس نیاز داریم، همانند مواقعی که موتورها و ژنراتورها نیازمند مغناطیس هستند، فلز استیل با داشتن این قابلیت گزینه مناسبی محسوب می‌شود. فلز استیل وزن بالاتری نسبت‌به تیتانیوم داشته؛ اما با این وجود، برای اغلب مصرف‌کنندگان همچنان یک انتخاب سبک وزن محسوب می‌شود.

تفاوت بین تیتانیوم و استیل

اولین تفاوت میان استیل و تیتانیوم را می‌توان در ساختار کلی آن‌ها دانست. استیل زمانی ساخته می‌شود که اکسیژن از سنگ آهن حذف شده و کربن به آن افزوده می‌شود؛ در حالی که تیتانیوم فلزی مستقل در طبیعت است. تیتانیوم در واقع ششمین فلز سخت دیده شده در کره زمین محسوب می‌شود؛ از این رو، زمانی که حتی مقدار کمی از آن به طلای ۲۴ عیار اضافه می‌شود، شاهد افزایش میزان سختی و مقاومت به طرز چشم‌گیری هستیم. بر همین اساس تیتانیوم در مواجهه با ضربه و خوردگی در مقایسه با استیل میزان مقاومت بالاتری دارد.

تیتانیوم فلزی با چگالی اندک شناخته می‌شود و به نسبت استیل تا دو برابر دارای چگالی بالاتری است. با این حال، قیمت فلز تیتانیوم چهار برابر بالاتر از فلز استیل محاسبه شده است. تغییر رنگ در استیل اتفاق نمی‌افتد؛ اما تیتانیوم زمانی که با مواد آرایشی یا شوینده مواجه می‌شود، دچار تغییر رنگ می‌‌گردد. این تغییر در واقع از حذف محافظ تیتانیوم نشأت می‌گیرد که با گذشت زمان برطرف می‌گردد. اشخاصی که پوستشان نسبت‌به فلزات حساسیت بالاتری نشان می‌دهد، بهتر است از استیل استفاده نمایند.

غالباً به کارگیری زیورآلات استیل، حساسیت‌های پوستی را به دنبال ندارد؛ در حالی که به کارگیری تیتانیوم امکان دارد منجر به آلرژی‌های پوستی شود. میان هر دو مدل زیورآلات استیل و تیتانیوم شباهت بسیاری به طلای سفید دیده می‌شود؛ اما در صورتی که نگاهی به تیتانیوم بیندازید، متوجه خواهید شد که با طلا فرق دارد. این مسئله در حالی بوده که زیورآلات استیل مشابه طلا سفید هستند و شباهت بیشتری میان استیل و طلا سفید دیده می‌شود.

تفاوت استیل و تیتانیوم

نکات نگهداری از فلز تیتانیوم و استیل

دو فلز تیتانیوم و استیل از میزان مقاومت بالایی برخوردار بوده و به سادگی به آن‌ها آسیب وارد نمی‌شود؛ اما اغلب زیورآلات، دارای قطعات ظریفی هستند و به راحتی در آن‌ها زنگ‌زدگی اتفاق نمی‌افتد. تنها در صورتی که از آن استفاده نادرستی شود، امکان آسیب‌هایی همچون شکستگی یا تغییر شکل افزایش می‌یابد. برای محافظت از دو فلز تیتانیوم و استیل، نباید پس از استفاده اقدام به نگهداری از آن‌ها در محفظه‌ای مجزا نمایید. حواستان باشد که زیورآلات شما با مواردی همانند عطر، ادکلن یا مواد آرایشی تماسی نداشته باشند؛ چراکه بدون توجه به اختلافات میان تیتانیوم و استیل، شاهد از بین رفتن درخشش تمامی زیورآلات در مواجهه با این مواد هستیم و با گذشت زمان، امکان دارد کدر شدن اتفاق بیفتد.

وایتکس گزینه مناسبی برای پاکسازی زیورآلات از مواد شیمیایی محسوب نمی‌شود. برای تمیز کردن آن، توصیه می‌شود که از دستمال نرم و خشکی استفاده نمایید تا شاهد ایجاد خش روی آن‌ها نباشید. توصیه برخی از جواهرسازان بر به کارگیری کرم‌های پولیش بوده و تنها کافی است که پنبه خود را به آن آغشته نمایید تا پاکسازی سطح زیورآلات اتفاق افتد.

تیتانیوم انتخاب بهتری محسوب می شود یا استیل؟

هر دو فلز تیتانیوم و استیل دارای مزیت‌ها و معایب به خصوصی بوده و شما بسته به انتظارات خود، می‌توانید مناسب‌ترین آن را انتخاب نمایید. از جمله ویژگی‌های مشترک این دو فلز می‌توان به قوی و در عین حال سبک بودن و مقاومت عالی در مقابل خوردگی اشاره کرد. هر دو فلز یک ماده با ماندگاری بالا و مقاوم شناخته می‌شود که شما برای مدت زمان طولانی می‌توانید از آن‌ها مراقبت و نگهداری نمایید.

تیتانیوم

سخن پایانی

تیتانیوم و استیل از جمله عناصر کاربردی در سازه‌های مدرن امروزی محسوب می‌شوند که موارد استفاده زیادی در حیطه‌های مختلف صنعت دارند. تیتانیوم به عنوان یک فلز قوی‌تر و با وزن کمتر نسبت‌به استیل شناخته می‌شود و قیمت بالاتری نسبت‌به استیل دارد. هر دو این فلزات از میزان استحکام و مقاومت خوبی برخوردار بوده؛ اما چگالی تیتانیوم در برابر استیل بالاتر است. همچنین در صورتی که پوست شما به فلزات حساسیت دارد، بهتر است فلز استیل را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *