استعلام قیمت

مزایا، معایب و کاربردهای ظروف استیل

ظروف استیل از جمله محبوب‌ترین مدل‌های ظروف هستند که در زمینه پخت‌وپز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این مدل ظروف می‌‌توان به داشتن سطح صاف و صیقلی، شستشوی راحت، تحمل درجه حرارات بالا، حفظ عطر و طعم غذاها، مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ زدن و ماندگاری بالا اشاره کرد. البته این ظرف دارای یک‌سری معایب همچون چسبیدن غذا به ظروف، تغییر رنگ، انتقال حرارت پایین، قیمت و وزن بالای ظرف نیز هستند که در زمان خرید ظروف استیل باید این موارد را در نظر بگیرید.

ظروف استیل

مزایای استفاده از ظروف استیل

قابلمه‌های استیل در لیست سالم‌ترین ظروف در بین مدل‌های مختلف قابلمه برای پخت‌وپز جای می‌گیرند. امکان سرو مدل‌های مختلف غذاهای آبکی، خورش‌ها و خوراک‌ها بدون آسیب به طعم و مزه غذا و کاملا سالم در این مدل ظروف وجود دارد. مزیت‌های به‌کارگیری ظروف استیل شامل موارد زیر می‌‌شود:

  • شستشوی راحت
  • تحمل درجه حرارات بالا
  • حفظ عطر و طعم غذاها
  • حفظ کردن سطح صاف و صیقلی
  • مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ زدن
  • ماندگاری و دوام بسیار بالای این ظرف
  • مقاومت در مواجهه با ضربه و آسیب‌های احتمالی
  • حفظ فرم ظاهری در مدت زمان طولانی به علت استحکام بالا

عدم واکنش شیمیایی و ترکیب با مواد غذایی

در ساختار ظروف استیل عنصر کروم دیده می‌شود. این فلز یک لایه اکسیدی محافظ برای خود ایجاد می‌کند تا زمانی که در معرض اکسیژن هوا و سایر مواد خوردنده قرار می‌گیرد، دارای سطحی مقاوم و غیرفعال باشد. این فاکتور سبب گردیده تا شاهد زنگ زدن این ظروف نباشیم و واکنشی میان ظرف با غذاهای در حال پخت موجود در آن ایجاد نشود.

زمانی که ظروف استیل در محیط گذاشته می‌شوند، این فلز همچون تمامی فلزات و آلیاژهای فلزی با اکسیژن ترکیب شده و واکنش‌هایی اتفاق می‌افتند؛ اما کرومی که در ترکیبات آن وجود دارد، قادر به تولید یک لایه اکسید کروم نامرئی است که یک لایه غیرفعال محسوب می‌شود.

تحمل حرارتی خوب

استیل از جمله آلیاژهایی بوده که در مواجهه با حرارت از خود میزان مقاومت بالایی نشان می‌دهد. البته حرارت در صنعت امکان دارد تا نزدیک 1000 درجه سانتی‌گراد نیز ادامه داشته باشد؛ اما در آشپزی این میزان حداکثر می‌تواند به 400 درجه سانتی‌گراد برسد؛ بنابراین به نوعی می‌‌توان بیان کرد که همه گریدهای استنلس استیل به منظور ساخت و تولید ظروف استیل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و قادر به تحمل دمای این محدوده باشند.

البته بدیهی به نظر می‌رسد که ظروف ساخته‌ شده از این جنس از میزان تحمل دمایی خوبی برخوردار بوده و شما در پخت غذاهایی مانند پیتزا و استیک که دما از 400 درجه سانتی‌گراد بالاتر است، می‌توانید روی این ظرف حساب باز کنید. جدای از این مورد، برحسب اینکه ظروف استیل به خوبی قادر به حفظ حرارت در خود هستند، غذا به مدت دقایقی بعد از پخت نیز همچنان گرم و داغی باقی خواهد ماند.

تحمل حرارتی بالا استیل

مقاومت در برابر خراشیدگی و طول عمر بالا

زمانی که فلز شما در مواجهه با خوردگی مقاوم است، شما می‌توانید از این فلز در مکان‌های مختلف با شرایط پیچیده بهره‌مند شوید. از جمله موقعیت‌های خطرناکی که احتمال دارد به ظروف آسیب وارد شود، می‌توان به آشپزخانه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها، پیک‌نیک، کمپینگ، و… اشاره کرد. در چنین موقعیت‌هایی می‌توانید از ظروف استیل به راحتی و با خیالی آسوده استفاده کنید.

حفظ طعم غذا

ظروف استیل در واقع دارای لایه محافظتی جهت نچسبیدن غذا نبوده و هیچ نوع مواد شیمیایی به غذا ورود پیدا نخواهد کرد. از این رو مزه غذا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و به این صورت شاهد حفظ طعم طبیعی غذا خواهیم بود.

شستشوی ساده ظرف

ظروف استیل در واقع دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و با مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهند. همچنین این فلز از دیگر خصوصیات بهداشتی نیز برخوردار است. این مزیت‌ها سبب شده که شما بتوانید فلز استیل را به راحتی از آلودگی‌ها پاکسازی نمایید و بعد از شستشو نیز شاهد ایجاد هیچ نوع لکه، بو و تغییر رنگی نخواهید بود.  شما برای شستشوی این ظروف می‌توانید تنها از یک آب گرم در کنار مایع ظرفشویی استفاده کنید. حداکثر دمای آب جهت شستشوی این ظروف در ماشین ظرفشویی را می‌توان ۵۰ درجه سانتیگراد دانست. دمای بالای شستشو امکان دارد مشکلاتی همچون تغییر رنگ، تیرگی یا لکه‌دار شدن ظروف را در پی داشته باشد.

شستشوی راحت ظروف استیل

داشتن ظاهری زیبا

ظروف استیل بسیار شیک، مدرن و زیبا به نظر می‌رسند و امکان آینه‌ای یا خش‌دار کردن سطح آن‌ها از طریق راه‌های مختلف وجود دارد. این مدل ظروف دارای سطحی زیبا و متفاوت هستند و به کارگیری آن‌ها در آشپزخانه بی‌شک برای شما لذت‌بخش خواهد بود. ظروف استیل جلوه‌ای براق داشته و زیبایی آن‌ها در گذر زمان از بین نخواهد رفت. به صورت کلی، از جمله ویژگی‌های مثبت این مدل ظروف می‌‌توان به طعم خوب غذا، راحتی، ماندگاری و زیبایی اشاره کرد.

دستگیره‌ های خنک در ظروف

ظروف استیل در مقایسه با دیگر فلزات به شکل ضعیف‌تری می‌تواند حرارت را منتقل کند. از این رو به هنگام استفاده از این ظروف دستگیره‌های آن چندان داغ به نظر نمی‌رسند و امکان برداشت آن به سادگی از روی اجاق و حرارت وجود دارد. این خصوصیت در این زمینه یک مزیت‌ به شمار می‌رود؛ اما امکان دارد در مواردی به عنوان عیب آن نیز شناخته شود.

بدون نیازمندی به پوشش‌ دهی

ظروف استیل در واقع نیازمند پوشش‌دهی به منظور ارتقاء مقاومت در مواجهه با خوردگی، حرارت و ساییدگی نبوده و همین مسئله سبب شده که به سادگی شما بتوانید از این مدل ظروف استفاده نمایید و دغدغه‌ای از بابت خراب شدن آن‌ها نداشته باشید.

معایب استفاده از ظروف استیل کدام است

با وجود مزیت‌های بسیار ظروف استیل، این مدل ظروف دارای یک‌سری معایب نیز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جذب گرد و غبار به همراه چربی
  • گران بودن در مقایسه با دیگر ظروف مشابه
  • چسبیدن غذا به ظروف
  • نیاز به خشک کردن بعد از شستشو جهت جلوگیری از لک افتادن
  • در شرایط عدم استفاده از پایه آلومینیومی در کف آن، دارای رسانایی گرمایی بسیار پایینی

ظروف استیل

چسبیدن غذا به ظروف

از جمله ایرادات آشپزی با ظروف استیل می‌‌توان به چسبیدن غذا به ظرف اشاره داشت. این مسئله می‌تواند ناشی از عدم مصرف روغن و یا گرم نکردن ظرف تا دمای مناسب باشد. شما به منظور پختن غذاهای رژیمی و بدون روغن در این مدل ظروف نیازمند داشتن تمرین و تجربه هستید. برای نچسبیدن غذا به این ظروف شما باید بدانید که در چه زمان و دمایی اقدام به استفاده از قابلمه یا تابه نمایید. آشپزی با ظروف استیل نیازمند میزان تجربه است تا شما بتوانید همچون آشپزهای مجرب به سادگی با این ظروف طبخ غذا را انجام دهید.

تغییر رنگ در ظروف

در صورتی که ظروف استیل در دمای بالا مورد استفاده قرار بگیرند، شاهد تغییر رنگ آن‌ها خواهیم بود. البته با به‌کارگیری پولیش یا سایر شیوه‌های پاکسازی نیز این امکان وجود دارد که شما اثر این تغییر رنگ را حذف کنید. در واقع نگرانی در زمینه تغییر رنگ وجود ندارد و این تغییرات رنگی خواص استیل را تغییر نخواهند داد و تنها روی ظاهر ظروف اثرگذار است.

انتقال حرارت پایین

فلزات استیل رسانای حرارتی ایده‌آلی محسوب نمی‌شوند و این خصوصیت آن‌ها را می‌توان یک عیب دانست. این مسئله سبب گردیده تا پخش حرارت به شکل ناهمگن در ظرف انجام گیرد. البته امروزه در این مدل ظروف شاهد به کارگیری ورق‌ کامپوزیت استیل که ترکیبی از استیل و آلومینیوم یا استیل و مس هستیم و به این شکل این مسئله رفع گردیده است.

قیمت بالای ظروف استیل

از آنجایی که در ترکیبات ظروف استیل عناصر کروم و نیکل دیده می‌شوند که در لیست فلزات گران‌بها و ارزشمند قرار دارند، قیمت بالایی را می‌توان برای این ظروف متصور بود؛ اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که این ظروف دارای طول عمر و ماندگاری بالایی هستند و خرید آن‌ها برای شما صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وزن بالای ظروف

آلیاژهای استیل تماماً بر پایه آهن هستند. این آلیاژ‌ها چگالی بالا و نزدیک به ۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب دارند. همین فاکتور سبب شده تا این مدل ظروف وزن سنگینی داشته باشند. برای اینکه درک بهتری از این مسئله داشته باشید می‌توانید به این فکر کنید که چگالی آلومینیوم نزدیک به یک سوم فلز استیل می‌رسد.

وزن بالای ظروف استیل

آیا ظروف استیل آشپزخانه دارای سرب است؟

ظروف استیل در درجات متفاوت در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. ظروف متنوعی به شکل پراکنده در بازار وجود داشته که اغلب از آهن و نیکل، تیتانیوم و بعضی فلزات مشابه ساخته می‌شوند. جدای از این مورد، در ساخت بعضی ظروف امکان دارد آلیاژهایی همچون آهن‌آلات قراضه به‌کار گرفته شود. در تولید بعضی از ظروف نیز ترکیبات فلز سرب دیده می‌شود. وجود سرب سبب می‌شود که ظرف استیل سنگین شود و درخشندگی بیشتری داشته باشد. در زمان طبخ غذا و ایجاد خراشیدگی روی سطح ظروف، فلز سرب امکان دارد به سطح ظروف ورود پیدا کند؛ از این رو، پیش از خرید می‌بایست از ترکیبات آن اطلاع یابید.

به هنگام پخت غذا در ظروف استیل نامرغوب و بدون استاندارد، هنگامی که ظرف با نمک و مواد اسیدی موجود در غذا در ارتباط قرار می‌گیرد، شاهد ورود ترکیبات زیان‌آوری همچون نیکل و کروم به غذا هستیم. شما با خرید این ظروف از برندهای معتبر که استانداردهای جهانی را رعایت کرده‌اند، می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. ظروف استیل مرغوب در مواجهه با خراشیدگی و سایش بالا از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

ظروف استیل

کاربردهای مختلف ظروف استنلس استیل

ظروف استیل می‌توانند در مکان‌ها و موارد بسیاری مورد استفاده قرار گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به آشپزخانه‌های صنعتی و غیرصنعتی، بخش بیمارستانی، فست فودها و رستوران‌‌ها و در پیک نیک و کمپینگ اشاره کرد.

  • بخش بیمارستانی: موارد استفاده از این ظروف تنها در ظروف غذایی بیمارستان‌ها خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید این فلز را در اتاق‌های جراحی نیز مشاهده کنید.
  • آشپزخانه‌‌های صنعتی و غیر صنعتی: اگر نگاهی به خانه‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی بیندازید، با بهترین مدل‌های تابه ها، قابلمه‌ها، قاشق و چنگال، چاقو‌ها و دیگر ابزارهای آشپزی مواجه خواهید شد که معمولا از جنس استیل ساخته شده‌اند.
  • در فست فودها و رستوران‌‌ها: از جمله مهمترین خصوصیات ظروف استیل می‌‌توان به مقاومت به سایش و ماندگاری بالای آن‌ها اشاره کرد. این فلز برای ساخت همه تجهیزات آشپزخانه‌های رستورانی و صنعتی کاربرد دارند.
  • در پیک نیک و کمپینگ: فلز استیل در موقعیت‌های سخت همچون فضای مرطوب، سرد، گرم و… از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد و همین مسئله سبب گردیده که این فلز در زمینه تولید لوازم پیک نیک و کمپینگ نیز مورد استفاده قرار گیرد. امکان تولید مدل‌های مختلف ظروف، لیوان، فلاسک، قاشق و چنگال‌های سفری از استیل وجود دارد.

کاربرد ظروف استیل

نحوه مراقبت از ظروف استیل

از جمله ظروف ساخته شده از استیل می‌توان به سوفله، ماهیتابه، قابلمه، شیرجوش، ظرف غذا، آبکش و… اشاره کرد. ظاهر زیبا و شفافیت از جمله ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود که برای حفظ آن شما می‌بایست یک‌سری نکات محافظتی را رعایت کنید. زمانی که ظرف استیل داغ به نظر می‌رسد، هرگز نباید با آب داغ تماس داشته باشد. برای اینکه شما این مدل ظروف را شستشو دهید، تنها به اسفنج نرم و خیس به همراه مایع ظرفشویی نیاز دارید. استفاده از مواردی همچون وایتکس، تاید و… به منظور شستشوی استیل ممنوعیت دارد.

شعله گاز نباید از حدی بالاتر رود تا شاهد سوختن بخش خارجی ظروف استیل نباشیم. در زمان خرید این مدل ظرف بخش درونی و خارجی آن را لمس کنید تا مطمئن شوید که هیچ نوع برجستگی، فرورفتگی یا نقطه زبر در آن دیده نمی‌شود. اگر متوجه لکه‌دار شدن ظروف شده‌اید، می‌توانید از سرکه و آبلیمو برای پاکسازی آن کمک بگیرید. همچنین برای اینکه از ایجاد خط و خش جلوگیری نمایید، نباید قاشق یا فلز سخت را به کف ظرف بکشید.

بازسازی ظروف استیل

شما امکان دارد که در سطح و کف ظروف استیل متوجه خط و خش افتاده، تغییر رنگ یا زنگ‌زدگی شوید. ظروف استیل برعکس دیگر ظروف همچون تفلون دارای روکش نبوده و امکان دارد تصور کنید که بازسازی آن غیرممکن است؛ اما در بعضی موارد شما می‌توانید این ظروف را بازسازی نمایید. بازسازی آن‌ها با ارائه پوشش گرانیتی انجام می‌گیرد که این پوشش سبب می‌شود که ظاهر ظروف تغییر یابد.

نکات مهم خرید ظروف استیل

یک سری نکات در زمینه خرید ظروف استیل وجود داشته که شما به هنگام خرید باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید. نخستین مورد را می‌توان توجه به مشخصات ظاهری ظروف دانست. یک ظرف باکیفیت در واقع دارای سطح خارجی و داخلی صاف و یکدست است. در زمان خرید توجه داشته باشید که اتصالات دسته‌ها در بخش خارجی قابلمه استحکام لازم را داشته باشند. شما برای اینکه استفاده آسان و خوبی از قابلمه داشته باشید، باید طراحی ظاهری هوشمندانه ظرف را نیز مدنظر قرار دهید.

اینکه دسته‌های ظرف به چه شیوه‌ای طراحی شده باشند، می‌توانند حمل ظرف را برای شما ساده‌تر یا سخت‌تر کنند. از دیگر نکات حائز اهمیت در زمینه خرید ظروف استیل می‌توان به تهیه آن از برندهای معتبر و معروف اشاره داشت. سلامت غذای طبخ شده بسیار حائز اهمیت است. از این رو انتخاب شما الزاماً می‌بایست ظروف باکیفیت باشد.

سخن پایانی

در صورتی که قصد خرید بهترین ظروف آشپزخانه را دارید، می‌‌توانید به سراغ ظروف استیل بروید. ظروف استیل با مواد غذایی واکنش شیمیایی خاصی نمی‌دهند و از تحمل حرارتی خوبی برخوردار هستند. این مدل ظروف علاوه‌بر داشتن زیبایی ظاهری، می‌توانند طعم غذا را حفظ کنند. ظروف استیل در موارد بسیاری همچون آشپزخانه‌های صنعتی و غیرصنعتی، بخش بیمارستانی، فست‌فودها و رستوران‌‌ها و در پیک نیک و کمپینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *