استعلام قیمت

چگونه استیل را براق کنیم؟ پولیش و تمیزکاری ورق استیل

استفاده از آلیاژ‌های ورق استیل در صنایع کوچک و بزرگ رواج پیدا کرده و مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به حائز اهمیت بودن استفاده از ورق استیل، این ورق نیز همانند دیگر فلزات نیازمند نگهداری و توجه است. در واقع شما می‌بایست استیل موردنظررا از هر نوع آلودگی و اکسیداسیون پاک کنید تا بتوانید هم طول عمر بالایی را شاهد باشید و هم کاربرد موردنظر را از آن دریافت کنید. دلایل بسیاری وجود دارند که باعث می‌شوند تا استیل دچار مشکل و آلودگی شود و با استفاده از روش‌های ساده می‌توانید به پولیش و تمیزکاری ورق استیل دست یابید.

پولیش ورق استیل

پولیش و تمیزکاری ورق استیل چیست؟

پولیش‌کاری یا همان تمیزکاری ورق استیل، معمولاً با استفاده از ابزارآلات مخصوص و با استفاده از فرچه یا نمدهای ویژه می‌تواند سطح استیل را پولیش کرده و به تمامی بخش‌ها و اقصی نقاط فلز نفوذ پیدا کند. زمانی که ورق استیل را پولیش و تمیزکاری می‌کنید سطحی کاملاً هموار، صاف و صیقلی ایجاد می‌شود و شما می‌توانید شاهد از بین رفتن اثرات ماشین‌کاری، ریخته‌گری، برشکاری و… در زمان کار باشید.

 علل به وجود آمدن لکه روی ورق استیل

دلایل بسیاری وجود دارند که باعث به وجود آمدن لک روی ورق استیل می‌شوند و همین موضوع منجر به استفاده از پولیش و تمیزکاری ورق استیل می‌گردد. عواملی مانند پاشش‌های جوش، اکسیدهای پیرامون شکاف جوشی، اکسیدهای غیر عمقی در تمام قطعه به علت فورجینگ یا عملیات گرمایشی، گل جوش، فزاینده‌هایی با منابع آلی و… می‌توانند دلایل به وجود آمدن لکه روی ورق استیل باشند. گاهی ذرات آهن به علت عملیات نوردکاری با سنگ‌زنی کربن استیل به همراه ورق استیل، سبب می‌شود تا لکه‌هایی روی ورق ایجاد گردد که شما نیاز به پولیش‌کاری دارید.

ورق استیل

 روند به وجود آمدن زنگ آهن در ورق استیل چگونه است

در زمان تولید، حضور مولکول آهن به‌سرعت نمایان نمی‌شود و پس از واقع شدن در موقعیت نمناک یا خورنده به‌صورت زنگ آهن و به رنگ نارنجی پدیدار می‌گردد. اگر تمایل داشته باشید تا به‌صورت فوری مولکول آهن پس از تولید نمایان شود می‌بایست از حلال‌هایی نظیر اسید نیتریک، آب و فری سیانید پتاسیم بهره ببرید. زمانی که این حلال را مورداستفاده قرار می‌دهید پس از چند دقیقه مولکول پیش‌بینی شده آهن به شکل نقاط آبی‌رنگ نمایان می‌گردند که میزان رنگ آبی می‌تواند، بیانگر مقدار آلودگی موجود باشد. زمانی که این لکه بر اثر محلول نمایان شد، می‌توانید آن را به‌وسیله آب شست‌وشو دهید.

چهار مرحله پولیش ورق استیل

برای آنکه ورق استیل را پولیش زنید و تمیزکاری کنید، باید چهار مرحله و نکته مختلف را انجام دهید که به شرح زیر هستند.

  • نکته اول: در فرایند مربوط به پولیش ورق استیل، شما در طول این فرایند با استفاده از ابزار و لوازم و تجهیزات مختلف به پولیش‌کاری فلز می‌پردازید که به‌واسطه آن می‌توانید فلز را شفاف، براق و بازسازی کنید.
  • نکته دوم: در زمان پولیش‌کاری از وسایل ساینده با سایز و خصوصیات متنوع استفاده می‌شود که بادقت و به گونه استعمال و ابزاری که قرار است مورد پرداخت قرار گیرد مربوط می‌شود و مواد پولیش در این فرایند متنوع و جامع انتخاب می‌گردند.
  • نکته سوم: در زمان پولیش‌کاری، پد مورداستفاده اندازه‌ها و نمره‌های مختلفی دارد که در کنش پولیش استیل می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. این پدها همانند سنباده عمل می‌کنند که بادقت به نمره‌های آن‌ها، مولکول‌های ریز و رنده مانندی را شامل می‌شوند که در قشر کالبد استیل می‌تواند تحولاتی را ایجاد کند.
  • نکته چهارم: اگر بتوانید قشر کالبد استیل را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهید، کوه‌های بلند و نوک‌تیزی را مشاهده می‌کنید.

 انواع لوازم پولیش کاری استیل

برای آنکه پولیش‌کاری استیل بادقت و ظرافت بالایی صورت گیرد، باید لوازم و تجهیزات مختلفی را مورداستفاده قرار دهید. در ادامه به انواع لوازم پولیش‌کاری استیل اشاره می‌کنیم:

  • سیستم گیلانس ثابت به‌صورت دستی یا خودکار
  • نمد یا فرچه نرم و ضخیم
  • مواد شیمیایی پولیش به‌صورت جامد یا مایع

پولیش ورق استیل

 کاربرد مایع پولیش استیل

برای تمیز کردن ابعاد متنوع فلزی می‌توان از مایع پولیش در تمیزکاری ورق استیل استفاده کرد. براقیت و شفافیت صورت گرفته و ایجاد حفاظت از اقشار فلزی از دیگر ویژگی‌های این مایع به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید از این فرآورده تنها برای فلزات فاقد پوشش مانند برنج، نیکل، شمش و… استفاده کنید.

 مزایای انواع پولیش استنلس استیل

مزایای بسیاری پس از بهره‌بردن از پولیش استنلس استیل وجود دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین مزایای پولیش کردن، حذف آلودگی‌ها به شمار می‌آید. کاهش خوردگی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای انواع پولیش استنلس استیل محسوب می‌شود که می‌تواند صیقل دادن تعداد و اندازه شکاف‌هایی که باعث ایجاد زنگ‌زدگی می‌شوند را کاهش دهد. بحث زیبایی‌شناسی نیز یکی دیگر از مزایای پولیش‌کاری به‌حساب می‌آید.

انواع روش ‌های پولیش استنلس استیل

روش‌های مختلفی برای پولیش استنلس استیل وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با نیاز و نوع استیل خود از هر یک بهره ببرید. در ادامه به انواع روش‌های پولیش استنلس استیل اشاره می‌کنیم:

  • کاغذهای سمباده: کاغذ سمباده تنوع بسیاری دارد و به‌صورت صفحه‌ای یا نواری موجود است که برای پولیش‌کاری استیل شتاب غیر عمقی مطلوب، می‌توان از سمباده ۳۵ الی ۴۵ متر بر ثانیه استفاده کرد.
  • شیوه بشکه‌ای: یکی دیگر از روش‌های پولیش‌کاری استیل، شیوه بشکه‌ای به شمار می‌آید که در این روش قطعات و مواد ساینده با یکدیگر داخل انبار بشکه‌ای سیستم قرار می‌گیرند و با چرخش بشکه کار سایش صورت می‌گیرد.
  • شیوه لرزشی: در این روش قطعات و مواد ساینده با یکدیگر داخل انبار سیستم قرار می‌گیرند؛ اما کار تمیزکاری ورق استیل در این شیوه با استفاده از لرزش سیستم و منتقل نمودن لرزش به مواد و قطعات انجام می‌شود.

پولیش ورق استیل

پولیش استیل ‌های طرح‌ دار

برای پولیش استیل‌های طرح‌دار باید از عملیاتی نظیر پرس و نبرد با کمک غلطک‌های طرح‌دار استفاده نمود. در این روش از یک رو می‌توان شاهد سخت‌تر بودن قابلیت ورق‌ها بود و از سوی دیگر این روش اجازه می‌دهد تا ورق با ضخامت کمتر برای روکش تولید گردد.

 پولیش استیل D1

یکی از انواع پولیش استیل، نوع D1 به‌حساب می‌آید که در این نوع از کیفیت سطح استیل پس از نبرد گرم با روش آنالینگ و نیز اسیدشویی حاصل می‌گردد. در این روش سطح استیل پس از آنکه آنیل شد، تنش‌های داخلی آن کمتر می‌گردد و سختی سطح کاهش می‌یابد. مهم‌ترین کاربردهای این نوع از استیل‌ها شامل استفاده در برخی از انواع سازه‌های صنعتی، مخازن نگهداری مواد نفتی، کوره‌ها و… می‌شود.

پولیش استیل D2

کیفیت سطح در پولیش استیل D2 از نبرد سرد به‌جای نبرد گرم حاصل می‌گردد و عملیات آنالینگ و به ویژه اسیدشویی کیفیت بهتر و بالاتری نسبت به D1  دارد. سطح این نوع از پولیش به‌صورت مات بوده و قابلیت انعکاس کمتری دارد. شما می‌توانید از پولیش استیل موجود در ناودانی‌ها و آبروها، قطعات الکتریکی و… بهره ببرید.

پولیش ورق استیل

 پولیش استیل B2

در این نوع از کیفیت، سطح نشئت گرفته از نبرد سرد استیل در انواع پولیش استیل بوده و فرایندی مشابه با پولیش استیل D2  است. شما می‌توانید از این نوع پولیش استیل در بدنه یخچال‌ها، مخازن مایعات، تجهیزات نانوایی و… بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *