استعلام قیمت

ترکیبات آلیاژ استیل

آیا از ترکیبات مختلف آلیاژ استیل اطلاعی دارید؟ آلیاژ استیل یکی از آلیاژهای شناخته شده در جهان است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلیاژ استیل می‌تواند از عناصر مختلفی تشکیل شده باشد که هر کدام از این عناصر باعث به وجود آمدن ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی در آن خواهند شد. آلیاژ استیل، آلیاژی است که جزو پر مصرف‌ترین مواد در صنایع مختلف محسوب می‌شود؛ پس لازم است تا اطلاعاتی در خصوص این آلیاژ کسب کرد.

آلیاژ استیل

آلیاژ استیل چیست؟

آلیاژ استیل یا نام‌های دیگر آن مانند فولاد زنگ نزن و استنلس استیل از عناصر مختلفی تشکیل شده است. آلیاژ استیل به مخلوطی از فلزات استیل با عناصر دیگری مثل کروم، نیکل و… گفته می‌شود. این عناصر اضافی به استیل خالص خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی می‌دهند که آن را برای کاربردهای منحصربه‌فرد آماده می‌کنند. آلیاژهای استیل بر اساس ترکیب و درصد اجزای مختلف آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. به طور کلی استنلس استیل جزو مقاوم‌ترین و پرکاربردترین آلیاژهای فلزی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی، خوردگی، حرارت و فشار دارند.

مواد تشکیل دهنده استیل کدامند؟

در تولید آلیاژ استیل عناصر مختلفی دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها عناصر کروم و نیکل است. علاوه‌بر این دو عنصر عناصر دیگری از جمله آهن، کربن، مولیبدن و… نیز وجود دارند که هر یک از عناصر با توجه به نوع کاربرد از استیل می‌توانند دارای درصدهای مختلفی باشند.  به عنوان مثال اگر در مخلوط آلیاژ استیل، کروم استفاده شود، استیل از مقاومت بالایی در برابر انواع خوردگی برخوردار می‌شود.

آهن

فلزی شیمیایی است که جزو عناصر پرکاربرد در صنایع مختلف است. این عنصر در جدول مندلیف با علامت fe با شماره اتمی 26 قرار دارد. این فلز به صورت خام وجود داشته که بیشترین مقدار آهن در زمین نزدیک به هسته قرار دارد. آهن یکی از اصلی‌ترین عناصر در تشکیل آلیاژ استیل است. عنصر آهن دارای ویژگی‌های مختلف و منحصربه‌فردی است که می‌توان با استفاده از آن مقاوم‌ترین فولادها را تولید کرد.

کربن

عنصر کربن یک عنصر شیمیایی بوده که با نماد C در جدول مندلیف نمایش داده می‌شود که دارای عدد اتمی 6 است. این عنصر در بسیاری از ترکیبات شیمیایی از جمله آلی‌ها، نفت، گاز طبیعی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عنصر نیز مانند آهن جزو مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده در آلیاژ استیل است که دارای خواص مختلفی است که می‌توان به افزایش مقاومت به حرارت، مقاومت در برابر خمش و تنش، افزایش قدرت و سختی محصول نهایی وافزایش قدرت نهایی آن اشاره کرد.

کروم

از دیگر ترکیبات استیل می‌توان به عنصر کروم اشاره کرد. این ترکیب نقش اساسی در ساخت آلیاژ استیل دارد. Cr یا کروم یک عنصر شیمیایی محسوب می‌شود که یکی از مهم‌ترین خواص آن سخت و خشک بودن آن است. این عنصر در جهت پوشش‌دهی الماسه و همچنین رنگ‌دهی آلیاژها نقش موثری دارد. فلز کروم در ترکیبات مربوط به ورق استیل نقش موثری داشته و باعث افزایش سختی و براقیت ورق استیل می‌شود. توجه داشته باشید وجود کروم در آلیاژ استیل باعث تشکیل یک پوشش محافظی روی ورق استیل می‌شود.

نیکل

نیکل عنصری فلزی در ورق استیل است که به جهت خاصیت‌های بسیار مهمی که دارد در صنایع بسیار حساس مانند خودروسازی، فضایی و دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب فلز نیکل با دیگر عناصر در آلیاژ استیل باعث ایجاد خواص خاصی می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش مقاومت شیمیایی آلیاژ استیل
  • جذب پرتوهای نوری
  • افزایش مقاومت آلیاژ استیل در برابر گرما و حرارت

مولیبدن

مولیبدن عنصری شیمییی با نماد Mo در جدول مندلیف بوده که عنصری بسیار نرم و طلایی است. این عنصر دارای نقطعه ذوب بسیار بالایی بوده که در طبیعت به صورت کمیاب یافت می‌شود. این عنصر در جهت افزایش مقاومت آلیاژهای مختلف از جمله استیل کاربرد دارد.

تیتانیوم

فلز تیتانیوم یک فلز با ظاهر بسیار زیبا است که در ساخت انواع زیورآلات، جواهرات و… استفاده می‌شود. این عنصر از نظر ساختاری، شبیه به عنصر آهن است؛ این موضوع باعث می‌شود تا خواص نزدیکی به فلز آهن داشته باشد. از جمله خواص فلز تیتانیوم می‌توان به نقطه ذوب بالای آن، سختی قابل قبول آن و مقاومت شیمیایی آن اشاره کرد. این فلز برای آلیاژ استیل و در جهت ساخت انواع خودروها، ساختمان‌سازی و ابزارهای دفاعی استفاده می‌شود.

منگنز

منگنز دیگر عنصر فلزی در زمین است که در بسیاری از فرآیندهای صنعتی و زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عنصر در تولید فولاد و آلیاژهای فلزی از جمله ورق‌های استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گوگرد

گوگرد عنصری است که در صنایع مختلف از جمله تولید انواع ورق‌های استیل، انواع اسیدها، تصفیه گاز و تولید قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین عنصر در ترکیبات مربوط به آلیاژ استیل عنصر گوگرد است که در شرایط معمولی به صورت جامد در طبیعت وجود دارد.

مواد تشکیل دهنده استیل

کاربرد ورق فولادی بر اساس عناصر تشکیل دهنده استنلس استیل

در تولید و تهیه استنلس استیل یا همان آلیاژ استیل ازعناصر مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از این عناصر باعث ایجاد ویژگی‌های مختلف خواهند شد. ویژگی‌هایی که می‌توانند تاثیری مستقیم روی کاربردهای ورق فولادی دراستنلس استیل داشته باشند. همان‌طور که در بالا گفتیم از آلیاژ استیل در صنعت خودروسازی و همچنین ساختمان سازی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای ورق فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت غذایی
  • صنعت پزشکی
  • صنایع مربوط به نفت و گاز

آلیاژ استیل

سخن پایانی

آلیاژ استیل نوعی آلیاژ بوده که با توجه به ترکیب عناصر مختلف کاربردهای متنوعی در صنعت دارند. شناخت عناصر تشکیل دهنده آلیاژ استیل می‌تواند کمک زیادی در خصوص چگونگی استفاده از آن کند. از مهم‌ترین عناصری که در آلیاژ استیل به کار رفته است، می‌توان به آن و نیکل اشاره کرد. این دو عنصر به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی باعث افزایش مقاومت ورق‌های استیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *