استعلام قیمت

محلول تشخیص استیل

استیل، از جمله آلیاژ‌های مهم صنعتی است که کاربرد گسترده‌ای دارد. افزایش تقاضا در بازار باعث شده که بسیاری از کارخانه‌ها اقدام به تولید استیل تقلبی بکنند. استیل تقلبی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با استیل اصل ندارند؛ ولی می‌توان به کمک آزمایش‌هایی اقدام به شناسایی و تمییز آن کرد. انجام این آزمایش‌ها و راهکارها می‌تواند به‌طور قطعی به شما ثابت کند که استیلی که خریداری می‌کنید، اصل است یا غیراصل! از جمله این راهکارها می‌توان به استفاده از محلول تشخیص استیل، مس سولفات و آهنربا اشاره کرد.

تشخیص استیل

 7 راه تشخیص استیل اصل

بهترین راه برای جلوگیری از خریداری استیل تقلبی، تست کردن آن است. یکی از ویژگی‌های مهم استیل، ضد زنگ بودن و عدم خوردگی آن است؛ اما متأسفانه این موضوع تنها با استفاده از آن و طی مدت زمان طولانی قابل مشاهده است. پس بهتر است با راهکارها و ابزارهای ساده‌ای بتوانیم استیل اصل را از استیل غیراصل تفکیک کنیم. از جمله مهم‌ترین این راهکارها عبارت‌اند از:

تشخیص استیل اصل با استفاده از آهنربا

ورق استیل از آلیاژ‌های متنوعی ساخته می‌شود که برخی از آن‌ها مانند آهن، خاصیت مغناطیسی دارند و برخی دیگر ندارند. به‌عنوام مثال فولاد سری 300 از جمله استیل‌های ضد زنگ و غیرمغناطیسی است که نسبت به آهنربا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. در مقابل فولاد استیل سری 200، به‌دلیل دارا بودن آهن نسبت به آهنربا حساس است و به سمت آن جذب می‌شود. این آزمایش ساده به‌راحتی می‌تواند شما را با اصالت یک استیل آشنا کند.

اسید هیدرولیک

اسید هیدرولیک یا همان HCL با قدرت اسیدی بالا می‌تواند به‌عنوان معرفی برای تشخیص اصل بودن استیل استفاده شود. قدرت اسیدی این اسید بسیار بالاست و بهتر است قبل از استفاده از آن از دستکش استفاده کنید. برای آزمایش اسید روی استیل تنها کافیست قسمتی از ورقه استیل که بدون استفاده است را با چند قطره اسید هیدرولیک آغشته کنید. پس از 30 دقیقه باید شاهد تغییر رنگ استیل باشد. دقت داشته باشید که استیل‌های غیراصل در مواجه با اسید هیدرولیک دچار تغییر رنگ نخواهند شد.

استیل

استفاده از اسید نیتریک برای تشخیص استیل

اسید نیتریک از جمله مواد خورنده با خاصیت اسیدی بسیار بالایی است که در تولید مواد منفجره کاربرد دارد. این ماده دارای بوی بسیار قوی است و بهتر است در زمان استفاده از آن، از عینک، دستکش و ماسک استفاده کنید. استیل اصل در واکنش با اسید نیتریک، هیچگونه واکنشی نشان نمی‌دهد و در مقابل خوردگی مقاوم است؛ این درحالی است که متصاعد شدن بخار یا ایجاد بوی نامطبوع در تماس با استیل از ویژگی‌های تقلبی بودن استیل به‌شمار می‌روند.

سولفات مس راهی برای شناسایی استیل

سولفات مس، ترکیبی است که در صنعت کشاورزی به‌عنوان عاملی برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده می‌شود. این ماده آبی رنگ، به‌عنوان معرف شناسایی استیل به‌شمار می‌رود. کافیست مقداری از لایه اکسید را روی استیل بردارید و با سولفات مس و قطره‌ای آب ترکیب کنید. حال این مخلوط را به ناحیه مورد نظر اضافه کنید. استیل اصل در این شرایط تغییر رنگ نمی‌دهد؛ این درحالی است که استیل‌های غیراصل که درصد بالایی از منگنز و مقدار آلیاژ کمی دارند، به رنگ بنفش در می‌آیند.

جرقه سنگ زنی

شاید برایتان جالب باشد که نوع جرقه‌ای که استیل در اثر فشار دستگاه سنگ زنی ایجاد می‌کند به‌عنوان راهی برای تشخیص اصل بودن آن، است. برای این کار استیل را در تماس با دستگاه جرقه زنی قرار می‌دهند. اگر شکل جرقه به صورت خوشه‌ای باشد، اکثر فلزات به‌کار رفته در استیل فولاد زنگ کرم نیکل یا فولاد کروم است. این موضوع نشانی از اصل بودن استیل ضد زنگ محسوب می‌شوند؛ اما اگر جرقه‌ها به صورت گره‌های متراکم باشد نشان از وجود نیتروژن یا منگنز است که در استیل‌های تقلبی وجود دارد.

استفاده از محلول تشخیص استیل

تستر آلیاژ استیل محلولی است که می‌تواند به‌خوبی میزان نیکل موجود در استیل را نشان دهد. در این محلول از ماده مس سولفات استفاده شده که به‌صورت رقیق شده و آماده مصرف قرار می‌گیرد. کافیست چند قطره از این محلول را در تماس با استیل قرار دهید و پس از 90 ثانیه تغییرات را مشاهده کنید. درصورت مرغوب و اصل بودن استیل، هیچگونه تغییر رنگ یا بویی قابل احساس نیست. این موضوع مقاومت بالای استیل را نشان می‌دهد.

شناسایی استیل

روش شناسایی به کمک کد آن

همانطور که می‌دانید همه فلزات دارای کدهای مخصوصی برای شناسایی هستند. آلیاژهای استیل نیز از این قائده مستثنی نیستند و برای اطمینان افراد از خریداری استیل اصل، کدهایی را به‌عنوان شناسه‌ای برای مشتریان به نمایش می‌گذارند. به‌عنوان مثال اعدادی مانند 8-18، 10-18، 304 و 316 از جمله کدهای معتبر در زمینه استیل‌های اصل به‌شمار می‌روند. این اعداد معمولاً در کنار حروف انگلیسی قرار می‌گیرند که این حروف نشان‌دهنده میزان عناصری است که در هر قطعه به کار رفته است. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • S: فولاد کربنی
  • SS: فولاد ضد زنگ
  • W: فولاد دارای آلیاژ کم
  • CS: کروم دارای کربن کم

 روش تشخیص استیل از آلومینیوم

شباهت ظاهری بالایی که میان استیل و آلومنیوم وجود دارد، فضایی را برای سوء استفاده برخی افراد فراهم آورده است. این دو فلز هرچند که جلای براق و نقره‌ای دارند؛ ولی با راهکارهایی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر متمایز کرد. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استیل دارای سطح صیقلی‌تر و براق‌تر از آلومنیوم است.
  • وزن استیل ضد زنگ بسیار بیشتر از آلومنیوم است.
  • آلومنیوم دارای قدرت اتعطاف است، درحالی که انعطاف استیل به‌مراتب کمتر خواهد بود.

روش تشخیص استیل از آهن

در بسیاری از مواقع به‌دلیل شباهت ظاهری و استحکام آهن از آن برای تهیه استیل استفاده می‌کنند. این فلز به‌دلیل خوردگی یا زنگ‌زدگی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای استیل باشد؛ به ‌همین دلیل بهتر است با استفاده از آزمایش‌های زیر از نبود آهن در استیل اطمینان حاصل کرد. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • استفاده از آهنربا: همانطور که گفته شد، آهنربا می‌‌تواند میدان‌های مغناطیسی را تشخیص داده و آن‌ها را دفع یا جذب کند. درصورت وجود آهن در قطعه، آهنربا به سمت آن جذب می‌شود.
  • آزمایش شعله: برای انجام این آزمایش کافیست فلز را در مجاورت شعله قرار دهید. آهن از جمله فلزاتی است که باعث تغییر رنگ شعله به رنگ نارنجی یا قرمز می‌شود؛ این درحالی است که مجاورت استیل اصل در مقابل شعله باعث تغییر رنگ آن نخواهد شد.
  • آزمایش حمض: اضافه کردن مواد ترش یا همان اسیدها به‌عنوان راهکاری قدیمی برای تشخیص استیل از فلزات دیگر است. این کار را می‌توان با اضافه کردن اسید نیتریک یا اسید هیدروکلریک روی بخش کوچکی از استیل انجام داد. در صورت استشمام بوی غیر طبیعی یا مشاهده تغییر رنگ این استیل غیراصل است و کیفیت کافی برای استفاده کردن ندارد.

ورق استیل

سخن پایانی

امروزه بسیاری از صنایع تولید کننده برای سود بیشتر کار خود، اقدام به تولید استیل‌هایی با ناخالصی‌هایی مانند آهن و فلزات دیگر می‌کنند. این استیل‌ها دچار خوردگی می‌شوند و در مقابل رطوبت و گرما نیز حساس‌ هستند؛ به‌همین دلیل شناسایی اصالت استیل می‌تواند نقش مهمی در خرید رضایت‌بخش شما داشته باشد. استیل اصل از طریق تست‌هایی مانند آهنربا، محلول تشخیص استیل، استفاده از اسید هیدروکلریدریک، اسید نیتریک و مس سولفات قابل شناسایی است. مهم است بدانید که استیل‌های اصل دارای کدهای مخصوصی هستند که باید در هنگام خرید استیل به آن‌ها توجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *