استعلام قیمت

انواع الکترود برای جوش استیل و کاربردهای آن ها

جوشکاری استیل یکی از روش‌های مهم در تولید و ساخت قطعات فلزی است و برای به دست آوردن اتصالات قوی و مقاوم از آن استفاده می‌شود. استفاده از الکترودهای مناسب برای جوش استیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا انتخاب نادرست الکترود می‌تواند منجر به کیفیت پایین جوش، ضعف در اتصالات و مشکلاتی در عملیات جوشکاری شود. انتخاب درست الکترودها می‌تواند تاثیری درست روی فرآیندها جوش داشته باشند.

جوشکاری استیل

الکترود استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

الکترود استیل نوعی مفتول استنلس استیل و یا مفتول فولاد کم کربن بوده که برای اتصال انواع قطعات بین استنلس استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از الکترود استیل‌ها لازم است که در محیط‌هایی با دمای بالا استفاده شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های الکترود استیل، مقاومت آن‌ها در برابر خورندگی است؛ این موضوع باعث می‌شود تا در محیط‌های خورنده نیز از الکترود استیل‌ها استفاده شود. الکترودهای استیل دارای روکش‌های مختلفی بوده که بر اساس نوع و کاربرد نهایی جوش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای الکترود استیل شامل جوشکاری و اتصال قطعات فلزی استیل در صنایع مختلف مانند صنایع خودروسازی، ساختمانی، دریایی، پتروشیمی و صنایع مکانیکی است. الکترودهای استیل برای اتصالات قوی و در عین حال مقاوم برای بین قطعات فلزی استیل استفاده می‌شوند و نقش حیاتی در تولید و ساخت قطعات فلزی با کیفیت دارند.

گریدهای مختلف الکترود استیل

الکترودهای جوش استیل دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که براساس خصوصیات هر کدام از الکترودها تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی براساس ویژگی‌های مختلفی از جمله جنس الکترود، روکش آن، خواص مکانیکی، شرایط شیمیایی و شرایط مربوط به جوشکاری است. توجه داشته باشید خواص شیمیایی و فیزیکی الکترودها می‌تواند تاثیری مستقیم روی کیفیت نهایی جوش داشته باشد. به طور کل گریدهای مختلف الکترود استیل شامل موارد زیر می‌شوند:

الکترود استنلس استیل 304

یکی از پرکاربردترین گرید الکترود استیل، الکترود استنلس استیل 304 است. این دسته از الکترودها در تولید قطعات صنعتی کاربرد داشته و از آن برای جوشکاری قطعات مختلف در این صنعت به کار برده می‌شود. این گرید از دو عنصر کروم و نیکل ساخته شده است. مقدار نیکل در ترکیب الکترود استنلس استیل 304 برابر با 10 درصد و مقدار کروم در ترکیب فوق برابر با 18 درصد است.

الکترود استنلس استیل 309

الکترود استنلس استیل 309 دارای درصد کمی از کربن است. پوشش روی الکترود آن از نوع روتیلی و برای ساخت این گرید از 23 درصد کروم و 12 درصد نیکل استفاده می‌شود.

الکترود استنلس استیل 310

برای جوشکاری انواع قطعات خاص مانند قطعات فولاد زنگ نزن، از الکترود استنلس استیل 310 استفاده می‌شود. این گرید دارای درصد کمی از فلز آهن بوده که در ترکیبات خود نیکل و کروم نیز استفاده شده است. در ترکیب این گرید 20 درصد نیکل و 25 درصد کروم وجود دارد.

الکترود استنلس استیل 312

در این گرید میزان کربن بسیار کم بوده که سطح الکترود توسط یک پوشش روتیلی پوشش داده می‌شود. در ترکیب این گرید علاوه‌بر کربن، 9 درصد نیکل و 29 درصد کروم وجود دارد.

الکترود استنلس استیل 316

این دسته از الکترودها به دلیل مقاومت بالای خود گزینه‌ای مناسب برای استفاده در محیط‌های کلرایدی است. الکترود استنلس استیل 316 از 3 ماده که شامل کروم، نیکل و مولیبدن خواهد بود، تشکیل شده که مقدار هر کدام از این مواد در ترکیب الکترود استنلس استیل به ترتیب برابر با 19، 12 و 3 درصد است.

برخی از الکترودها دارای نام‌هایی هستند که آخر آن‌ها به حرف L ختم می‌شود. الکترودهایی که در پایان نامشان به این حرف ختم می‌شوند، اشاره به عملیات ویژه حرارتی برای عملکرد تحت تنش‌های سرمایی دارند. به عبارت دیگر این دسته از الکترودها برای انواع عملکردهایی مناسب هستند که در محیط‌های تحت تنش‌های سرمایی از آن‌ها قابل استفاده است. یکی از مهم‌ترین مثال‌ها در این حوزه مربوط به الکترودهای استیل 316 است که برای جوشکاری انواع قطعات استیل در دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ می‌توان نام برد.

الکترود

مشخصات الکترود استنلس استیل با کیفیت چیست؟

برای تشخیص الکترود‌های استنلس استیل با کیفیت روش‌های مختلفی وجود دارد. با این روش‌ها می‌توان به راحتی و در کمترین زمان ممکن تشخیص داد که آیا الکترود استنلس استیل مورد استفاده از کیفیت مناسبی برخودار است یا خیر. برخی از مشخصات و ویژگی‌های الکترود استنلس استیل با کیفیت در ادامه آماده است:

  • فاقد ترک خوردگی روی پوشش رویی
  • فاقد الکترود چسبیده
  • نداشتن قوس
  • خم شدن راحت الکترود استیل
  • AR قوس پایدار که به راحتی قابل هدایت است.

راهنمای انتخاب الکترود استنلس استیل

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل در جوشکاری قطعات استیل، انتخاب درست نوع الکترود استنلس استیل است. نوع الکترودها به عواملی از جمله نوع آلیاژ و ترکیب عناصر آلیاژی آن‌ها بوده؛ با بررسی درست این موارد می‌توان مناسب‌ترین گرید را برای جوشکاری انتخاب کرد. دقت داشته باشید اگر انتخاب الکترود برای جوشکاری انواع قطعات به درستی انجام نشود، می‌تواند مشکلات جدی اعم از کاهش استحکام جوش را به وجود بیاورد.

روش جوشکاری استیل با الکترود

جوشکاری استیل با الکترود به وسیله الکترودهای مختلفی که دارای آلیاژهای متنوع است، انجام می‌شود. جوشکاری استیل با الکترود می‌تواند بدون نیاز به گاز محافظ انجام شود. اگر شما از تخصص کافی در زمینه جوشکاری استیل با الکترود ندارید، نگران نباشید. برای انجام جوشکاری استیل با الکترود نیاز به ژل جوشکاری است. در ابتدا باید محل مورد نظر برای جوشکاری را تمیز کرده و سپس سیم جوش استیل را با الکترود جوش داد.

جوشکاری استیل با الکترود

سخن پایانی

الکترود استنلس استیل دارای انواع مختلفی است که می‌توان برای جوشکاری از آن استفاده کرد. در این روش نیازی به تخصص کافی نبوده و افراد می‌توانند با استفاده از دستگاه جوش ارزان قیمت نیز آن را انجام دهند. الکترودها یا همان گریدها، مناسب‌ترین وسیله برای برقراری اتصالات در حین جوشکاری بوده که روشی کم خطر است. اگر در حوزه جوشکاری انواع فلزات از جمله استیل فعالیت می‌کنید، می‌توانید از الکترود استنلس استیل استفاده کنید. گریدها یا همان الکترودها در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، استیل سازی و موارد دیگر کاربردهای گسترده‌‌ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *