استعلام قیمت

ورق کامپوزیت استیل چیست؟

ورق‌ کامپوزیت استیل که به ورق ساندویچی نیز شهرت دارد، از جمله ابزارهای بسیار پرکاربرد در حیطه صنایع گوناگون است. این ورق‌ها به‌دلیل ویژگی‌هایی مانند ضدرطوبت، عایق بودن، سبکی و قابلیت انعطاف خود بسیار پرطرفدارند. ورق کامپوزیت استیل در صنایع ساختمان سازی، لوازم آشپزخانه، خودروسازی، پزشکی، هوافضا و همچنین صنایع غذایی بسیار پرکاربردند. این ابزار به‌دلیل چند لایه بودن و پوشش رنگ الکتروستاتیک خود مقاومت بسیار مناسبی در برابر نور خورشید و ضربات احتمالی دارند.

ورق کامپوزیت استیل چیست؟

ورق کامپوزیت استیل ضد زنگ

ممکن است بسیاری از ما ورق کامپوزیت استیل ضد زنگ را در بدنه ساختمان‌ها، کشتی سازی، صنایع اتمی، لوازم آشپزخانه و حتی صنایع پزشکی دیده باشیم. این ورق‌ها که به آن‌ها ورق‌های ساندویچی نیز گفته می‌شود؛  از دو پوشش آلومینیومی (به‌دلیل خاصیت ضد زنگ آن) ساخته شده‌اند که در وسط آن‌ها نوعی پلیمر مستحکم قرار گرفته است. ورق کامپوزیت استیل ضد زنگ یا Stainless Steel Cladding Panels به‌دلیل درخشندگی، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا و همچنین یکپارچگی که دارد در صنایع مختلف بسیار پرطرفدار است. خوشبختانه تمامی ورق‌های کامپوزیت استیل ضدزنگ قبل از عرضه به مشتری با بخار آب براق و ضدعفونی می‌شوند و به‌دلیل جلای مناسب و رنگ نقره‌ای خود نیازی به روکش‌های رنگی و محافظ ندارند. این ورق‌ها سبک بوده و از نظر ایمنی برای سازه‌ها بسیار مناسبند.

ورق کامپوزیت استیل

ورق کامپوزیت استیل از نظر شکل ظاهری به‌صورت یکپارچه دیده می‌شود؛ اما فرایند ساخت آن از طریق اتصال یا Cladding دو ورقه استیل ضدزنگ با یکدیگر است. این ورقه‌ها حرارت داده می‌شوند و سپس با استفاده از ابزاری به‌نام رول باندینگ یکپارجه شده و سپس به‌آرامی سرد می‌شوند. لازم به ذکر است جنس کامپوزیت‌های استیل ممکن از آلیاژهای فلزی، مس، آلومینیوم، فولاد و دیگر فلزات باشد. این ورق‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند استحکام، عدم خوردگی و ضد زنگ هستند. لازم به ذکر است که ورق‌های کامپوزیت استیل قابلیت رنگ‌پذیری نیز دارند و درصورت تمایل می‌توانید از ورق کامپوزیت استیل رنگی نیز برای زیباسازی نمای ساختمان‌ها یا استفاده‌های صنعتی بهره ببرید.

انواع ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت استیل

ورق‌های کامپوزیت با توجه به نوع متریال، رنگ و شکل ظاهری آن دسته‌بندی می‌شوند. لازم به ذکر است که کیفیت و ضخامت متفاوت این ورق‌ها باعث شده که در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشند. به‌عنوان مثال ورق کامپوزیت نسوز برای صنایعی که به‌دلیل دمای بالای کار احتمال آتش‌ سوزی وجود دارد، توصیه می‌شود. ورق کامپوزیت مات، آینه‌ای، طرح سنگ، براق، متالیک و طرح چوب تنها تعداد کمی از انواع ورق کامپوزیت هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قیمت ورق کامپوزیت استیل

فاکتورهای مختلفی برای تعیین قیمت ورق کامپوزیت استیل موثرند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت ورق
  • نوع آلیاژ مورد استفاده
  • نوع برند
  • وزن پایین
  • افزایش احتمال رسانای دما و الکتریسیته

مزایای استفاده از ورق کامپوزیت استیل

ورق کامپوزیت استیل چیست

بدون شک استفاده از ورق کامپوزیت استیل در صنایع مختلف می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد؛ چرا که این ابزار ضد زنگ بوده و به‌دلیل وزن کم خود به‌راحتی حمل می‌شوند. جالب است بدانید که این ابزار با کاهش بار مرده روی ساختمان‌ها در استحکام آن‌ها نقش دارند. از جمله دیگر مزایای استفاده از ورق کامپوزیت استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • عایق بودن: استفاده از ورق کامپوزیت به‌دلیل چندلایه بودن، موجب جلوگیری از ورود صدا و حرارت به محیط‌های داخلی می‌شود. مشخص است که این مورد در صرفه‌جویی مصرف برق و آرامش بیشتر محیط‌های داخلی نقش بسزایی دارد.
  • مقاومت بالا: ورق کامپوزیت استیل به‌دلیل نوع فراوری آن در مقابل ضربات مکانیکی و آتش سوزی بسیار مقاوم است. البته این موضوع بسته به جنس متریال و ضخامت ورق‌ها متفاوت است و ورق‌های با مقاومت بیشتر دارای هسته مرکزی قوی و قیمت بیشتری هستند.
  • انعطاف بالا کار: ورق‌های استیل را می‌توان به شکل‌ها و منحنی‌های متنوعی درآورد و نماهای حیرت انگیزی را برای سازه‌ها به‌وجود آورد. بسیاری از ساختمان‌های مشهور سراسر جهان از ورق کامپوزیت استیل برای نما و ساخت طراحی‌های پیچیده استفاده می‌کنند.

ویژگی ورق کامپوزیت استیل

استفاده از ورق کامپوزیت استیل در صنایع مختلف به‌دلیل ویژگی‌های مطلوبی است که آن را از دیگر ابزارهای صنعتی متمایز می‌کند. پوشش دو لایه این ورق‌ها باعث ایجاد مقاومت بالا در برابر ضربه و آسیب‌های فیزیکی می‌شود. علاوه بر این ورق کامپوزیت استیل در برابر اثرات فیزیکی مانند آتش، رطوبت، حرارت و نور تغییر شکل و رنگ نمی‌دهد. ورق‌های کامپوزیت استیل معمولاً از آلیاژها و فلزات سبکی مانند آلومینیوم تهیه می‌شوند و از این نظر به‌منظور ساخت ابزارهای هواپیما و خودروسازی بسیار پرکاربردند.

لازم به ذکر است که ورق کامپوزیت استیل قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد و در صنایع ساختمانی از آن استفاده کرد. خوشبختانه امروزه ورق کامپوزیت استیل به‌دلیل سبکی برای همه مکان‌ها به‌راحتی حمل می‌شود و درصورت استفاده به‌عنوان مصالح ساختمانی در زمان زلزله آسیب‌های جانی و مالی کمتری را بر جای می‌گذارد.

تولید ورق کامپوزیت به چه روش هایی انجام می شود

استیل کامپوزیت

تولید ورق کامپوزیت به کمک فرایند نورد (نوعی فرایند مکانیکی که برای تغییر شکل و اندازه فلزات استفاده می‌شود) انجام می‌شود. برای این کار ابتدا ورق‌های کامپوزیت استیل و ورق‌های آلیاژ فلزی را در ضخامت‌های مورد نظر خریداری می‌کنند. تمامی قطعات استفاده شده می‌بایست از هرگونه ناخالصی و اکسیژن پالایش شده و سپس در کوره‌هایی به‌نام VOD قرار داده شوند. سپس قطعاتی که تحت گرما زیاد قرار گرفته‌اند، تحت تأثیر نیروهای مکانیکی قرار گرفته و به ضخامت مورد نظر دربیایند. در مرحله بعد به منظور زدودن اکسید روی ورق‌ها، آن‌ها را شست و شو می‌دهند تا براق بودن آن‌ها مشخص شود.

در مرحله آخر نیز برای افزایش استحکام ورق کامپوزیت، ورق استیل و پلیمر یا آلیاژ میانی را حرارت داده تا برای تغییر شکل آماده شوند. پس از گذر این ورق‌ها از فشار بسیار بالا، پیوندهای محکمی بین لایه‌های کامپوزیت ایجاد می‌شود که از نفوذ رطوبت و آلودگی‌ها به درون آن جلوگیری می‌کند. این موضوع اصلی‌ترین نقش را در افزایش طول عمر ورق کامپوزیت استیل دارد.

موارد کاربرد ورق کامپوزیت چیست

دارا بودن ویژگی‌های مثبتی چون استحکام، سبکی و مقاومت در برابر خوردگی باعث شده که از ورق کامپوزیت بتوان در صنایع متنوعی استفاده کرد. این ورق‌ها دارای ویژگی جوش‌پذیری مناسبی هستند و می‌توانند به‌عنوان جایگزینی برای ورق‌های آلومینیومی سبک باشند. از جمله موارد کاربرد ورق کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع خودروسازی
  • صنایع غذایی
  • درب‌های برقی
  • دیوارهای جداسازی
  • ستون‌های ساختمان‌ها
  • تولید لوازم آشپزخانه
  • تولید لوازم پخت و پز
  • ساخت اگزوز خودرو
  • صنایع هوافضا و پزشکی
  • صنایع اتمی
  • سیستم خنک کننده روغن خودرو
  • ساخت انواع اتو

تفاوت ورق کامپوزیت استیل با روکش استیل

تفاوت ورق‌های کامپوزیت استیل با روکش استیل به‌طور عمده در نحوه ساخت آن‌هاست. برای ساختن ورق‌های کامپوزیتی از آلیاژها یا فلزات مختلفی استفاده می‌شود که برای استحکام بیشتر در میان آن‌ها پلیمری قرار داده می‌شود. این ورق‌ها در کارگاه تولیدی به‌وسیله ابزارهای غلتک مانندی، به‌صورت نازک و یکپارچه درمی‌آیند و به‌دلیل استحکام کافی هیچوقت از یکدیگر جدا نمی‌شوند. درصورتی که روکش‌های استیل به کمک چسب‌های مخصوص به آلیاژهای فلزی متصل می‌شوند و امکان نفوذ رطوبت و آلودگی در میان آلیاژ وجود دارد؛ این مواد سبب خوردگی آلیاژ می‌شوند. این درحالی است که خطر خوردگی گالوانیک در مورد ورق کامپوزیت استیل دیده نمی‌شود.

نکات مهم قبل از خرید ورق کامپوزیت استیل

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌بایست قبل از خرید ورق کامپوزیت استیل مدنظر داشته باشید، نوع کاربری آن است. بسته به نوع کاربرد شما، ضخامت و جنس ورق‌های استیل متفاوت هستند. از جمله نکات دیگر در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت آلیاژها به کار رفته: آنچه که در استحکام و عایق بودن ورق کامپوزیت استیل نقش دارد، عیار فلزات و کیفیت آن‌هاست که در طول عمر آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • دارا بودن پوشش رنگی: اکثر ورق‌های استیل دارای پوشش الکتروستاتیکی هستند که بر زیبایی و کیفیت آن‌ها تأثیرگذار است. این پوشش‌ها می‌بایست از بهترین برندها با ضمانت نامه انتخاب شوند تا محافظ خوبی در برابر تابش آفتاب باشند.
  • دارا بودن گواهینامه فنی: دقت داشته باشید که خرید ورق کامپوزیت را از فروشگاهی انجام دهید که ضمن فروش انواع ورق کامپوزیت با قیمت منصفانه، خدمات پس از فروش را نیز به شما عرضه کند. علاوه بر این بهتر است برندهای معتبر که گواهینامه‌های فنی و بین المللی را دارا هستند برای خرید انتخاب کنید.

ورق کامپوزیت استیل

سخن پایانی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ورق کامپوزیت استیل از قبیل انعطاف، مقاومت در برابر خوردگی، عایق بودن، سبک بودن و عدم زنگ زدگی باعث شده که این ابزار بسیار پرکاربرد باشند. از ورق‌های استیل کامپوزیت در صنایع خودروسازی، هوافضا، ساختمان‌سازی و حتی پزشکی استفاده می‌شود و می‌توان گفت هر روز به گستره کاربردهای آن‌ها نیز اضافه می‌شود. شما می‌توانید با خرید ورق کامپوزیت استیل به‌راحتی آن را برای کاربرد موردنظر استفاده کرده و از سهولت نصب آن نیز بهره ببرید. البته بهتر است قبل از خرید به اعتبار فروشگاه، برند و دارا بودن گواهینامه‌های بین المللی برای اطمینان خاطر از کیفیت کالا توجه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *