استعلام قیمت

چاقوی استیل بهتر است یا فولاد؟

چاقوی استیل و فولادی دو‌ نمونه چاقوی کاربردی به شمار می‌روند که هر یک برحسب ترکیبات به کار رفته، ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه فردی دارند. در صورتی که ویژگی‌هایی همانند تعمیر و نگهداری کم، مقاومت در مقابل خوردگی و سهولت تیز کردن در اولویت شما است، بهتر است که چاقوی استیل را انتخاب نمایید؛ اما در صورتی که به دنبال یک چاقوی بسیار تیز می‌گردید که لبه ها در گذر زمان سالم بمانند و برش دقیقی انجام دهد، توصیه می‌شود که به سراغ چاقوی فولادی بروید. البته این مدل چاقو نیازمند مراقبت بیشتری است.

چاقوی استیل

چاقوی استیل

چاقوی استیل اغلب ساخته شده از فولاد ضدزنگ بوده و در ترکیبات آن، مقدار بالایی کروم دیده می‌شود. کروم در واقع یک لایه محافظتی است. این مدل چاقو از خود در مواجهه با خوردگی مقاومت نشان می‌دهد و چاقوی استیل اغلب در زمینه کارهای آشپزخانه یا دیگر کارهایی که نیازمند مقاومت بالایی در مواجهه با خوردگی هستند، کاربرد دارد. این مدل چاقو علاوه‌بر مقاومت بالا، کمتر به مراقبت نیاز پیدا می‌کند. البته چاقوی استیل در کنار مزیت‌های خود دارای معایبی نیز بوده و اغلب نسبت‌به فولاد چاقوی مستحکمی محسوب نمی‌شود. همچنین امکان دارد پاکسازی آن به سادگی اتفاق نیوفتد.

انواع چاقوی استیل

تولید چاقوی استیل در مدل‌های متنوعی صورت می‌گیرد که از جمله محبوب‌ترین گریدهای فولاد ضدزنگ مورد استفاده در آن می‌توان به استیل 420، استیل 440 و استیل VG10 اشاره کرد. استیل VG10 به عنوان استیل ممتاز با حفظ لبه شناخته می‌شود و از سختی و مقاومت بالایی در مقابل خوردگی برخوردار است. یکی دیگر از انواع چاقوی استیل، استیل 440 نام داشته که در مقابل خوردگی سختی بالایی داشته و می‌تواند تیزی لبه خود را حفظ کند. از دیگر مدل‌های چاقوی استیل می‌توان به نوع استیل 420 اشاره کرد که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و میزان سختی کمی دارد و کمتر قادر است تیزی لبه خود را حفظ نماید. چاقوهای استیل ضدزنگ معمولاً راحت‌تر از چاقوهای فولادی کربنی تیز می‌شوند‌ و در طول پروسه تیز کردن کمتر متوجه خرد شدن یا شکستن آن می‌شویم.

چاقوی فولاد

چاقوی فولاد یک مدل چاقوی ساخته شده از فولاد محسوب می‌شود که در تولید آن، میزان بسیاری کربن به کار رفته است. کربن موجب می‌شود که فولاد استحکام و سختی داشته باشد. چاقوی فولاد اغلب مناسب کارهای سنگین بوده و گزینه ایده‌آلی برای خرد کردن استخوان و چوب محسوب می‌شود. چاقوی فولاد در مقایسه با استیل میزان سختی بالاتری داشته و به نسبت آن تیزتر به نظر می‌رسد. چاقوی فولادی گزینه مناسب‌تری برای کارهای سنگین‌تر محسوب می‌شود. البته این مدل چاقو دارای دو عیب نیز بوده و می‌توان آن‌ها را مستعد خوردگی و نیاز به مراقبت بیشتر دانست. این مدل چاقو به خاطر سایز بزرگ و وزن سنگین خود، گزینه مناسبی برای خرد کردن گوشت، استخوان و دیگر مواد غذایی محسوب می‌شود. چاقو فولادی در موارد بسیاری همانند چاقو جیبی، چاقو آشپزخانه و چاقو قصابی می‌تواند کاربرد داشته باشد.

انواع چاقوی فولادی

چاقوی فولادی همچون چاقوهای استیل مدل‌های متنوعی داشته و از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به فولاد کربنی 1095، آئوگامی و فولاد دمشق اشاره کرد. در تولید فولاد کربنی 1095، از میزان بالایی کربن استفاده شده و لبه های آن به خوبی حفظ می‌شوند. البته این مدل فلز در مقابل خوردگی از خود مقاومت پایینی نشان می‌دهد. آئوگامی یک مدل فولاد کربنی ژاپنی ممتاز شناخته می‌شود که به علت تیزی، سختی و حفظ لبه ‌های عالی محبوبیت پیدا کرده است. فولاد دمشق نیز یک مدل فولاد کربنی شناخته می‌شود که نقش و نگار متفاوتی داشته و تیزی و دوام فوق‌العاده‌ای دارد. چاقوهای فولادی در مقایسه با انواع استیل آن، به مراقبت بیشتری نیاز داشته؛ چراکه در مواجهه با زنگ‌زدگی و لکه شدن قرار دارد. شما پس از هر دفعه استفاده با خشک کردن آن‌ها می‌توانید مانع از لکه‌دار شدن آن‌ها شوید.

تشخیص چاقوی استیل

نحوه تشخیص چاقوی استیل از فولاد

از جمله راه‌های تشخیص چاقوی استیل از فولاد می‌توان به وزن چاقو اشاره کرد. در صورتی که دو چاقو دارای ابعاد یکسانی باشند، چاقوی از جنس فولاد وزن سبک‌تری خواهد داشت. چاقوهای استیل اغلب براق دیده می‌شوند؛ اما چاقوهای فولادی تماماً مات به نظر می‌رسند، مگر در شرایطی که آینه کاری روی آن‌ها انجام شود. فلز استیل از ویژگی مغناطیسی برخوردار بوده و شاهد چسبندگی آن به آهن‌ربا هستیم؛ اما این شیوه چندان دقیق به نظر نمی‌رسد‌.

چاقوهای تیغه فولادی گزینه مناسب تری محسوب می شوند یا استیل؟

پاسخ دقیقی نمی‌توان برای این پرسش در نظر گرفت؛ چراکه هر چاقویی عملکرد مختص به خود را دارد‌. برای نمونه امکان استفاده از یک چاقوی معمولی به جای چاقوی ساطوری وجود نداشته و باید توقع خراب شدن چاقو حتی با وجود کیفیت و قیمت بالای آن را داشته باشید. در زمینه چاقوهای تیغه فولادی و استیل نیز همین مسئله صدق می‌کند. چاقوهای فولادی گزینه مناسبی برای استفاده قصاب‌ها و آشپزها محسوب می‌شوند؛ چراکه این مدل چاقوها به ‌راحتی تیز می‌شوند‌. چاقوهای استیل نیز برای اشخاصی که استفاده چندانی از چاقو ندارند، توصیه می‌شود؛ چراکه شما ساده‌تر می‌توانید از این مدل چاقوها مراقبت کنید و از حساسیت کمتری برخوردار هستند.

چاقوهای استیل با گذشت زمان نیز همچنان قادر به حفظ تیزی خود هستند. امروز مدل‌های متنوعی از استیل و فولاد دیده می‌شود که هر یک از آن‌ها از خواص و خصوصیات منحصربه‌فردی برخوردار هستند. چاقوی استیل در مقایسه با نوع فولادی کمتر نیاز به تعمیر و نگهداری داشته و در مقابل خوردگی از خود مقاومت نشان می‌دهد و سخت‌تر می‌توان آن را تیز کرد. چاقوی فولادی گزینه تیزتری محسوب می‌شود و برش‌ها را دقیق‌تر انجام می‌دهد.

تیز کردن چاقوی استیل و فولاد

چاقوهای فولادی در مقایسه با چاقوی استیل گزینه ساده‌تری برای تیز کردن محسوب می‌گردند؛ اما تیز کردن چاقوهای استیل تاحدی زمان‌بر و چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد. با این وجود، تیغه‌های فولادی در مقایسه با چاقوی استیل کمتر قادر به حفظ تیزی خود هستند و شما نیازمند این مسئله بوده که در مقایسه با چاقوهای استیل بیشتر اقدام به تیز کردن آن‌ها نمایید. چاقوهای استیل به دلیل داشتن درصد کربن پایین‌تر، گزینه سخت‌تری نسبت به فولاد محسوب می‌شوند و در صورتی که چاقوی موردنظر شما قطر بالایی داشته باشد، امکان تیز کردن آن‌ها به کمک یک چاقو تیزکن وجود ندارد؛ بلکه جهت تیز کردن آن باید مراجعه‌‌ای به چاقوساز داشته باشید. چاقوهای فولادی حاوی میزان کربن کمتری بوده و بسیار نرم‌تر از استیل به نظر می‌رسند. در این مدل چاقوها، امکان تیز کردن چاقو حتی به کمک یک چاقو تیزکن عادی نیز وجود دارد.

چاقوی استیل

ساطور فولادی بهتر است یا استیل؟

ساطور فولادی جهت خرد کردن استخوان و مواد غذایی کاربرد داشته و به کمک ساطور استیل می‌‌توان گوشت و سبزیجات را به راحتی برش داد. تیغه فولادی از قابلیت کشسانی برخوردار بوده و در مواجهه با شکستگی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. با وجود اینکه استیل در برابر زنگ‌زدگی مقاوم به نظر می‌رسد؛ اما در برابر ضربات و… دارای مقاومت بالایی نیست.

نحوه نگهداری صحیح چاقو استیل و فولاد

لبه تیز چاقو نباید به استخوان و ابزارآلات سخت کوبیده شود. چاقویی که ساخته شده از فولاد بوده را الزاماً می‌بایست شسته و خشک کنید و سپس با اندکی روغن چرب شود تا بتواند عملکرد خود را حفظ کند. این در حالیست که چاقوی ساخته شده از استیل از قابلیت ضدزنگ برخوردار بوده و الزاما برای خشک کردن و چرب‌سازی آن دیده نمی‌شود. برای اینکه چاقو بهتر برش بزند، می‌توان از مصقل یا تیزکن کمک گرفت. زمانی که قصد دارید چاقو را تیز کنید بهتر است آن را در زاویه ۳۰ درجه روی لبه تیغه چاقو بگذارید. در صورتی که از جانب روش موثر استفاده کنید، طول عمر آن را افزایش داده‌اید.

نحوه نگهداری صحیح از چاقو

سخن پایانی

هردو چاقوی استیل و فولاد، مزیت‌ها و معایب به خصوصی دارند. در زمان انتخاب میان این دو چاقو، بهتر است به فاکتورهایی همانند میزان مقاومت در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی، حفظ لبه و الزامات نگهداری توجه داشته باشید. چاقوی استیل انتخاب مناسبی برای آشپزخانه محسوب می‌شود؛ اما در صورتی که به چاقویی برای انجام کارهای سنگین همانند خرد کردن استخوان و چوب نیاز دارید، بهتر است از چاقوی فولادی استفاده نمایید. از طرفی دیگر، احتمال زنگ‌زدگی چاقوی فولادی وجود دارد؛ اما چاقوی استیل از خاصیت ضدزنگ برخوردار است.

سوالات متداول

چاقو فولادی و استیل چیست؟

فولاد اشاره به آلیاژی از آهن داشته که در حدود 002/0 تا ½ درصد وزن آن متشکل از کربن است. استیل یا فولاد زنگ‌نزن نیز اشاره به آلیاژی از فولاد داشته که ترکیبات اصلی آن شامل آهن، کروم و نیکل می‌شود.

علت زنگ نزدن استیل چیست؟

کروم روی استیل تشکیل می‌شود و همین مسئله موجب ماده با محیط در تماس قرار نگیرد. این ویژگی استیل سبب شده که از استیل در مقابل زنگ‌زدگی مراقبت شود.

چاقوی آشپزخانه از جنس فولاد است یا استیل؟

در فضای آشپزخانه زنگ نزدن و سیاه نشدن همواره در اولویت قرار دارد و این مسئله سبب شده که استیل گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه محسوب شود. این مدل چاقوها نیازمند مراقبت خاصی نیز نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *