استعلام قیمت

مقاومت استیل ۳۰۴ در برابر اسید

استیل 304 یکی از انواع استیل‌های بدون خاصیت مغناطیسی بوده که به کشش و انعطاف‌پذیری بالای خود مشهور است. استیل 304 دارای عناصری مانند کروم و نیکل است و به استیل غیر آهنی نیز شهرت دارد.  یکی از قابلیت‌های بسیار خوب استیل 304 دارا بودن خاصیت جوشکاری خوب است و به‌ همین دلیل در عملیات حرارتی مختلف قابل استفاده است. این استیل در صنایع خودروسازی و غذایی استفاده می‌شود و می‌تواند در مقابل طیف وسیع اسیدها از خود مقاومت نشان دهد.

مقاومت استیل 304 در برابر اسید

استیل 304 چیست؟

استیل 304 به صورت ورق‌هایی ضد زنگ در کارخانه‌های تولید کننده آلیاژ ساخته می‌شود. این استیل‌ها دارای انواع مختلف، مات، خشدار، براق و… هستند که می‌توانند مقاومت کششی 500 تا 700 مگا پاسکل را تحمل کنند. این استیل‌ها سطح صیقلی دارند و علی رغم درصد کم کربن موجود در آن‌ها در برابر جوشکاری بسیار مقاومند. قیمت استیل 304 برحسب نوسانات ارز بیان می‌شود و به همین دلیل در طول سال مدام در حال تغییر است. خوشبختانه امروزه استیل 304 در ابعاد متفاوتی عرضه می‌شود که می‌توان برحسب نوع کاربرد و میزان نیاز از آن‌‌ها استفاده کرد.

ویژگی‌ استیل 304

استیل 304 در صنایع به‌‌عنوان یک فلز مقاوم درب رابر حرارت 400 درجه شناخته می‌شود. این استیل به‌دلیل دارا بودن 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل، می‌تواند مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدن داشته باشد. این استیل دارای قابلیت جوشکاری و فرم دهی است. استیل ۳۰۴ در آب و هوای مختلف مرطوب، خشک، سرد و گرم دارای مقاومت بالایی است و کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

 

کاربرد استیل 304

انعطاف‌پذیری و مقاومت بالای استیل 304 در برابر آسیب‌ها باعث شده که این فلز در صنایع مختلفی کاربرد گسترده داشته باشد. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید شیرآلات خانگی
  • پنل‌های معماری
  • تجهیزات ساختمانی
  • یخچال و فریزر
  • مبدل‌های حرارتی
  • لوله‌های تصفیه کننده آب
  • فنر
  • تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی
  • انواع لوله‌ها

 تفاوت استیل 304 با استیل های دیگر

ورق استیل 304 در انواع مختلفی از قبیل براق، خشدار، مات و… تولید می‌شود که در عین تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. استیل 304 دارای میزان کربن بسیار بیشتری نسبت به استیل‌های دیگر است و همین موضوع باعث شده که این فلز در برابر سایش و پارگی مقاومت بالایی داشته باشد. خوشبختانه استیل 304 در عین سبک بودن دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدن و اسیدهای مختلف است. این فلز می‌تواند به‌خوبی تطبیق‌پذیر باشد و بتوان با جوشکاری آن را در مکان‌های مختلف به کار برد. بهتر است قبل از خرید استیل 304 نسبت به وزن آن اطلاعات کافی داشته باشید و با محاسبه وزن بتوانید قیمت تمام شده کار را تخمین بزنید.

آیا استیل 304 در برابر اسید مقاوم است؟

استیل 304

محدودهPH  اسیدها از 1 تا 6 طبقه‌بندی می‌شود. اسیدهای قوی دارای PH پایین‌تری هستند و می‌توانند تأثیر منفی بر روی فلزات و از جمله استیل داشته باشند. البته با رقیق کردن اسیدها نیز می‌توان از خاصیت اسیدی آن‌ها به‌میزان زیادی کاست. به‌طور کلی در تست‌هایی که بر روی اسید 304 و مقاومت آن در برابر اسید انجام شده است، نشان داده شده که این استیل در برابر اسیدهای با غلظت کم مقاومت بسیار بالایی دارد. به‌عنوان مثال اسیدهای معمولی مانند اسید سولفوریک و اسید استیک که رقیق شده‌اند، نمی‌توانند بر روی استیل 304 تأثیر منفی داشته باشند. در مقابل اسیدهایی با درجه PH پایین‌تر مانند اسید هیدروکلریک هنگامی که با غلظت بالایی بر روی استیل 304 قرار می‌گیرند، پس از گذشت مدت زمانی به‌اندازه 90 ثانیه باعث بروز تغییراتی بر روی استیل می‌شوند. این تغییرات شامل تغییر رنگ و خوردگی آن است که در برخی مواقع با استشمام بوی نامطبوعی نیز احساس می‌شود.

به‌طور کلی پارامترهایی مانند زمان تماس، نوع اسید و غلظت آن به‌عنوان سه عامل اصلی در مقایسه مقاومت استیل در برابر خوردگی در نظر گرفته می‌شوند. استیل 304 هرچند که در صنعت به‌عنوان یک فلز بسیار مقاوم شناخته می‌شود؛ اما اگر به ‌مدت طولانی در معرض اسیدهای با غلظت بالا قرار گیرد، دچار تغییر رنگ و خوردگی خواهد شد.

سخن پایانی

استیل 304 به‌عنوان یک آلیاژ مقاوم و منعطف در صنایع مختلف شناخته می‌شود. این فلز در ترکیبات خود دارای درصد بالایی از کروم و نیکل است و همین موضوع باعث استحکام و ضد زنگ بودن آن می‌شود. استیل 304 ضد زنگ است و در تهیه شیرآلات، سینک آشپزخانه، وسایل پزشکی و دندان پزشکی و.. استفاده می‌شود. مقاومت استیل 304 در برابر بسیاری از اسیدها بالاست؛ اما این موضوع به زمان تماس و غلظت اسید نیز بستگی دارد. استیل 304 می‌تواند در برابر اسیدهایی با PH بالاتر مانند اسید نیتریک و سولفوریک اسید مشروط به رقیق بودن آن‌ها، مقاوت قابل قبولی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *