استعلام قیمت

کاربرد شیر توپی استنلس استیل در صنایع مختلف

یک نوع از شیرآلاتی که برای کنترل جریان سیالات در لوله‌های استیل کاربرد زیادی دارد، شیر توپی استنلس استیل است. این شیر یک گوی فلزی داشته که با چرخش ۹۰ درجه‌ای می‌تواند باز یا بسته شود. این شیر توپی جنسی فولادی داشته و مقاومت بالایی دربرابر خوردگی و حرارت دارد. شیر توپی استنلس با آلیاژ‌های مختلف مانند ورق استیل ۳۰۴ و ورق استیل ۳۱۶ ساخته شده که خواص فیزیکی و شیمیایی خوبی دارد. این شیر در اکثر صنایع مختلف کاربرد داشته و برای قطع و وصل شدن جریان‌های سیال در لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع شیر آب

شیر توپی استنلس استیل چیست؟

یکی از پرکاربرد‌ترین شیرهای صنعتی شیر توپی استیل است که به آن شیرگازی نیز گفته می‌شود. این شیرها زیرمجموعه شیرهای مخروطی هستند و مجرابند آن‌ها گویی شکل یا کروی شکل هستند. شیرهای توپی به‌دلیل اینکه از گوی سوراخ‌دار برای باز و بسته شدن جریان سیال استفاده‌کردند، به این نام شناخته می‌شوند‌. سوراخ این گوی می‌تواند هنگام باز بودن شیر، جریان سیال را برقرار کند. اگر که شیر توپی را ببندیم قسمتی که بدون سوراخ است جریان را متوقف کرده و مسدود می‌کند. شیر توپی استیل استنلس انواع مختلفی داشته که هرکدام ویژگی‌ها و کاربرد‌های مخصوص به‌خود را دارند.

انواع شیر توپی استیل

شیر آب استیل

شیرهای توپی استنلس سیال دارای انواع و مدل‌های مختلفی بوده که هرکدام از آن‌ها کاربرد‌های مخصوص به‌خود را دارند‌. برخی از این شیرها شامل موارد زیر هستند:

  • شیر توپی شناور: در شیرهای توپی شناور گوی داخل شیر معلق بوده و تثبیت نشده است. این گوی از بالا به ساقه شیر متصل و از پایین معلق و آزاد است. از شیرهای توپی شناور برای فشارهای کاری کم بهره می‌برند. زمانی که به گوی با حالت چرخشی شفت فشار می‌شود، گوی به بدنه چسبیده و از نشت سیال جلوگیری می‌کند.
  • شیر ترنیون: برخلاف شیرهای شناور این شیرها توسط یک شکاف در جای خود ثابت شده و از هر دو طرف به بدنه متصل است. این شیرها برای کار‌هایی با فشار بالا بسیار مناسب بوده و از مقاومت و پایداری بالایی برخوردار هستند.
  • شیر توپی چند راهه: این شیرهای چند راهه دارای ویژگی‌‌های خاصی هستند. این شیرها از دریچه‌های توپی با چندین ورودی و خروجی استفاده می‌کنند. شیرهای چندراهه به دلیل اینکه بسیار تطبیق‌پذیر هستند یک انتخاب عالی برای کاربردهای خاص محسوب می‌شوند. این نوع شیرها کنترل بیشتری روی جریان سیال داشته و استفاده از آن‌ها بسیار کمک‌کننده است. این شیرها می‌توانند با بستن یک مسیر جریان سیال را به مسیر دیگری منتقل کنند‌.

مزایا استفاده از شیر توپی استنلس استیل

استفاده از شیرتوپی استنلس استیل دارای مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی بوده که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. کارایی‌های خاص این شیرها به‌عنوان مزایای استفاده از این شیرها محسوب می‌شود. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • چرخش ۹۰ درجه‌ای شیر و قطع و وصل شدن سریع جریان
  • قطع کامل جریان سیال و ایزوله شدن بخشی از سیستم یا آب‌بندی قوی این شیرها
  • داشتن سرعت عمل بالا و باز و بسته شدن سریع
  • این‌شیرها به‌گونه‌ای طراحی شدند که در صورت بروز هرگونه رخداد به‌طور خودکار قطع شده و مانع از عبور جریان می‌شوند.
  • ساختار قوی و محکم بودن شیرها بدون نیاز به گشتاوری جهت قطع و وصل شدن
  • حجم نسبتا کم و متراکم
  • تشخیص باز یا بسته بودن شیر به کمک یک چشمی
  • داشتن طول عمر بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه

کاربرد استفاده از شیر توپی استنلس استیل

شیر آب

شیرتوپی استنلس استیل به دلیل مقاومت بالایی که دربرابر خوردگی داشته در صنایع بسیاری کاربرد دارد. برخی از این کاربرد‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • صنایع نفت و گاز: در صنایع نفت و گاز از شیر توپی برای کنترل جریان خام، گاز طبیعی و… استفاده می‌کنند‌. قابلیت آب‌بندی و ساختار مستحکمی که این شیر دارد، در این صنعت بسیار کاربردی بوده؛ زیرا در این صنعت از شیرهایی با فشار کاری بالا استفاده می‌کنند.
  • صنایع شیمیایی: برای کنترل و قطع و وصل شدن جریان شیمیایی استفاده از شیر توپی استنلس ضروری است. مقاومت به خوردگی و سایش می‌تواند دوام و طول عمر شیر را بالا برده به همین‌دلیل در صنایع شیمیایی کاربرد زیادی دارد.
  • تصفیه آب و فاضلاب: در صنعت تصفیه آب استفاده از شیر توپی برای قطع و وصل کردن جریان خروجی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این شیر به دلیل مقاومتی که دربرابر خوردگی داشته، کاربرد زیادی در اکثر مراحل تصفیه دارد.
  • صنایع دارویی و بهداشتی: استفاده از متریالی با خاصیت‌های بهداشتی دقت بالا برای صنایع دارویی بسیار اهمیت دارد. شیر توپی استیل به دلیل اینکه هر دوی این ویژگی‌ها را داشته یکی از بهترین گزینه‌ها برای این صنعت محسوب می‌شود.
  • تولید برق: شیر توپی استنلس استیل در نیروگاه‌های برق برای خنک‌کنندگی آب یا مدیریت جریان بخار و سایر سیالات استفاده می‌شود. استفاده از شیر استنلس استیل برای سیالات در دمای بالا و پایین نیز ضروری است.

نکات مهم در استفاده از شیر توپی استیل

اگر به دنبال افزایش و طول عمر شیر توپی استیل هستید، بهتر است برخی از نکات را رعایت کرده تا استفاده بهینه‌ای از این محصول داشته باشید.

  • باز یا بسته بودن: قبل از شروع هرکاری لازم است از بسته یا باز بودن شیر اطمینان حاصل کنید. اگر شیر با کمک یک اهرم باز یا بسته می‌شود، اهرم به حالت افقی نشانه باز بودن و اهرم عمود نشانه بسته بودن شیر است‌.
  • بررسی نشتی: قبل از استفاده از شیر توپی استنلس استیل باید از نشتی نداشتن آن مطمئن شوید؛ زیرا در صورت بروز نشتی ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری اتفاق بی‌افتد.
  • نظارت بر جریان: باتوجه به اینکه با استفاده از شیر توپی نمی‌توان میزان جریان را کنترل کرد؛ اما مهم است که هنگام استفاده در موارد و کاربرد‌های خاص شدت و افت جریان را بررسی کنید.
  • تعمیر و نگهداری: برای اینکه بازدهی و طول عمر شیر توپی افزایش یابد، لازم است برخی اجزای مکانیکی آن به صورت دوره‌ای تعویض و یا تعمیر شود‌‌‌. روغن‌کاری قطعات و آب‌بندی آن‌‌ها نیز بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

به‌طور کلی شیر توپی استنلس استیل یکی از پرکاربردترین قطعات در صنایع مختلف بوده که می‌تواند جریان سیال را کنترل و تنظیم کند. این شیرها مقاومت بالایی دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی داشته و قابلیت باز و بسته شدن در این شیرها با چرخش ۹۰‌ درجه‌ای امکان‌پذیر است. به‌طور کلی شما می‌توانید این شیرها را با کیفیت بالا از سایت‌های معتبر خریداری کرده و استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *