استعلام قیمت

کاربرد استیل در کشاورزی چیست؟

یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین علوم موجود در جهان، علم کشاورزی است که آن را برای بقای زندگی انسان ضروری می‌دانند. همچنین تجهیزات و وسایل کشاورزی نیز در توسعه این صنعت نقش مهمی دارند؛ لذا توجه به این موضوع که این تجهیزات و وسایل با چه متریالی ساخته می‌شوند، بسیار مهم است. یکی از بهترین متریال‌ها برای استفاده در صنعت کشاورزی که انجام فعالیت‌ها را با سرعت و سهولت بیشتری امکان‌پذیر می‌سازد، استیل استنلس نام دارد. استیل با مقاومت بالای خود در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، به‌راحتی دچار خرابی نشده و به همین دلیل برای اکثر تجهیزات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیل کشاورزی

نقش استیل در صنعت کشاورزی

به‌کارگیری استیل در صنعت کشاورزی می‌تواند منجر به افزایش طول عمر تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده در این صنعت شود. تجهیزات کشاورزی باتوجه به این‌که با کود‌های شیمیایی و آب مستقیماً در ارتباط هستند، احتمال خوردگی و زنگ‌‌زدگی آن‌ها نیز بالا است؛ بنابراین استفاده از استیل استنلس به سبب برخورداری از مقاومت بالا در برابر خوردگی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، می‌تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از این اتفاق باشد. این فلز همچنین می‌تواند از خوردگی و آسیب ناشی از آفت‌کش‌ها، کودها، نیترات‌ها، سولفات، کلرید‌ها و‌‌‌… جلوگیری نماید.

انواع استیل در کشاورزی

استیل‌های مورد استفاده در کشاورزی در انواع مختلفی به تولید می‌رسند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. برای استفاده بهتر از این استیل‌ها، می‌بایست با انواع آن آشنا شوید. برخی از استیل‌های به‌کار رفته در صنعت کشاورزی شامل موارد زیر هستند.

  • استیل ضدزنگ: استیل‌های ضدزنگ در برابر خوردگی و اسیدیته مقاومت بالایی از خود نشان داده و برای تجهیزات آبیاری، ابزارهای برداشت، دستگاه‌های شیمیایی و سایر تجهیزات در تماس با آب، مناسب هستند.
  • استیل حرارتی سخت‌ شده: استیل‌هایی که توسط حرارت سخت می‌شوند از مقامت بیشتری برخوردار بوده و برای قطعات مکانیکی کشاورزی مانند تیغه برداشت مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. ساختارهای داخلی در این استیل‌ها نیز با حرارت تغییر می‌کنند.
  • استیل ضدسایش: استیل‌های ضدسایش و ضدخش برای قطعاتی که فشار و سایش زیادی را تحمل می‌کنند، بسیار مناسب هستند. به‌طور مثال این فلز برای ساخت پره، دستگاه کشاورزی و قطعات مکانیکی بسیار مناسب است.
  • استیل ضدخوردگی: از استیل‌های ضدخوردگی برای تولید تجهیزات مورد استفاده در زمین‌های آبیاری یا گیاه‌کاری که مستعد زنگ‌زدگی هستند، استفاده می‌شود‌.

ویژگی ‌های مطلوب استیل در کشاورزی

کاربرد استیل کشاورزی

برای این‌که بتوان تجهیزات کشاورزی مناسبی را تولید کرد، لازم است تا استیل به‌کار رفته در این صنعت  از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مقاومت در برابر خوردگی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تجهیزات کشاورزی می‌بایست از آن برخوردار باشند مقاومت در برابر خوردگی است؛ به این سبب که از کودها و مواد شیمیایی در این صنعت بسیار زیاد استفاده می‌شود. یکی از بهترین استیل‌ها با این ویژگی، استیل ۳۰۴ نام دارد که در کشاورزی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون: باتوجه به شرایط محیطی و رطوبت بالایی ‌که در صنعت کشاورزی وجود دارد، استفاده از هر جنس و متریالی مناسب نخواهد بود. استفاده از استیل به سبب مقاومت در برابر اکسیداسیون می‌تواند طول عمر تجهیزات کشاورزی را افزایش دهد.
  • تمیز شدن آسان: یکی دیگر از ویژگی‌های مطلوب برای استیل کاربردی در صنعت کشاورزی، امکان تمیز‌کاری آسان آن است. استیل به سبب داشتن سطح صاف برای ساخت‌ سیلوها، مخازن، خطوط فراوری، انتقال مواد و… که می‌بایست موارد بهداشتی در آن‌ها رعایت شوند، بسیار مناسب و کاربردی است.
  • دارای قابلیت بازیافت: به‌دلیل قابل بازیافت بودن استیل، این فلز در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عامل سبب گردیده تا هزینه‌ها کمتر شوند، آلودگی کاهش یابد و از تولید زباله نیز کاسته شود.
  • دارای استحکام بالا: استیل استنلس در مقایسه با انواع دیگر فولاد دارای استحکام بالاتری است؛ همچنین مقاومت آن در برابر خوردگی نیز استحکام آن را تضمین می‌کند.
  • قابلیت ساخت و تولید: استیل یکی از بهترین فولادهایی است که به‌راحتی با ساخت و تولید سازگاری دارد. این فولاد می‌تواند توسط ماشین‌کاری، جوشکاری، ریخته‌گری، پولیش و خم‌کاری، کشش عمیق و… به‌راحتی شکل رفته و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد استیل در کشاورزی

استفاده از استیل در صنعت کشاورزی جهت ساخت لوازم جانبی، سیستم‌های آبیاری، سیستم‌های تغذیه، دامپروری، مخزن‌های نگهدارنده شیر، لوازم بهداشتی، سیستم تهویه، اتصالات، ابزارهای برداشت، دستگاه‌های کاشت، نرده‌ها، دروازه‌ها، گلانه، جدا‌کننده و… بسیار رایج بوده و اهمیت بسیاری دارد. به‌طور کلی استیل به‌دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، رطوبت و‌… در صنعت کشاورزی و ساخت تجهیزات به‌کار می‌رود.

گریدهای پرکاربرد استیل در صنعت کشاورزی

کشاورری و استیل

در هنگام تولید تجهیزات کشاورزی از گریدهای مختلف استیل استفاده می‌کنند که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. انتخاب یک گرید مناسب به عوامل مختلفی مانند نوع تجهیز، شرایط محیطی و هزینه صرف شده بستگی دارد. برخی از پرکاربردترین گریدها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • استیل ۳۰۴: این گرید استیل در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته و به‌راحتی تمیز می‌شود؛ به همین دلیل از پرکاربرد‌ترین گرید‌ها به‌حساب می‌آید. از این گرید در بسیاری از تجهیزات مانند لوله‌ها، مخازن، شیرآلات، ادوات و… استفاده می‌کنند.
  • استیل ۳۱۶: این ورق استیل در برابر خوردگی اسیدی و کلریدها دارای مقاومت بالایی بوده و اغلب برای تجهیزاتی که با مواد شیمیایی در تماس هستند، مناسب است. برخی از این تجهیزات شامل تصفیه آب، سیستم آبیاری، ادوات در تماس با کود‌ها و آفت‌کش‌ها، می‌شوند.
  • استیل ۴۳۰: این گرید از نوع استیل فریتی بوده که در مقایسه با سایر گرید‌ها، قیمت مناسب‌تری برخوردار دارد؛ اما مقاومت آن نیز نسبت به گرید‌های دیگر کمتر است. از این نوع گرید استیل برای تجهیزاتی که کمتر در معرض آسیب و خوردگی قرار دارند مانند سطل‌ها، سینی‌ها، قفسه‌ها و.‌..‌ استفاده می‌شود.

دلایل استفاده از استیل در کشاورزی

باتوجه به این‌که کاربرد استیل در کشاورزی بسیار زیاد بوده، کشاورزان و تولید‌کنندگان دلایل زیادی را برای استفاده از استیل در این فرآیند بیا می‌کنند. برخی از این دلایل به شرح زیر هستند.

  • مقاومت بالای استیل در برابر خوردگی، سایش، فشار و…، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل برای استفاده از این فولاد در کشاورزی باشد؛ زیرا استفاده از استیل در تولید تجهیزات، دوام و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • باتوجه به این‌که استیل در انواع مختلفی وجود دارد و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، می‌توان از این استیل‌ها برای کارهای مختلفی استفاده کرد. به‌طور مثال از استیل‌های ضدزنگ گرفته تا استیل‌های حرارتی سخت شده همگی می‌توانند در ساخت تجهیزات باکیفیت و مقاوم کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند و منجر به کارایی بهتر این تجهیزات شود‌.
  • به‌طور کلی ورق استیل دارای ویژگی‌هایی چون دوام بالا، امکان افزایش کارایی و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر، بازدهی بالای اقتصادی و… است که همین ویژگی‌ها آن را به عنصری اساسی در صنعت کشاورزی تبدیل کرده‌اند.
  • استیل در صنعت کشاورزی همچنین می‌تواند کارایی را بهبود بخشیده، هزینه‌ها را کاهش دهد و سبب افزایش سودآوری شود.

مزایای استفاده از استیل در کشاورزی

کارلرد های استیل در کشاورزی

استفاده از استیل در صنعت کشاورزی با مزایای بسیاری همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی: یکی از ویژگی‌های بارز استیل، ضدزنگ بودن و ضدخوردگی بودن آن است. این ویژگی سبب افزایش طول عمر تجهیزات شده و احتمال تعمیر و تعویض قطعات آ‌ن‌ها را کاهش می‌دهد.
  • پایداری ساختاری و شکل‌پذیری: استیل دارای خاصیت پایداری بوده و قابلیت شکل‌دهی و تنظیم ابعاد را داراست. این ویژگی باعث شده تا تجهیزاتی با دقت و ظرافت بالا به تولید برسند و بهره‌وری و کارایی آ‌ن‌ها در کشاورزی نیز افزایش یابد.
  • مقاومت در برابر سایش و فشار: استفاده از برخی استیل‌ها در تولید تجهیزات کشاورزی مانند استیل‌های تحت حرارت که در برابر فشار و سایش مقاوم هستند، باعث می‌شود تا دوام آن‌ها افزایش یابد و استفاده از آن‌ها نیز راحت‌تر باشد.
  • کاربرد‌های گسترده: از استیل به‌دلیل ویژگی‌های عالی که دارد در ساخت دستگاه‌های کاشت، برداشت، آبیاری و… استفاده می‌شود. به‌طور کلی استفاده از استیل می‌تواند مزایایی از جمله بهره‌وری بهتر، بهبود کارایی، کاهش هزینه و… را به‌دنبال داشته باشد.

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت صنعت کشاورزی، از متریال مقاوم‌تری برای تولید تجهیزات کشاورزی استفاده می‌شود. استیل استنلس یکی از کاربردی‌ترین محصولات در این صنعت است؛ چراکه علاوه‌بر مقاومت بالا، هزینه‌ کمتری را نیز دربردارد. استفاده از این فولاد همچنین می‌تواند دوام و طول عمر تجهیزات را نیز بالا ببرد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن، آنتی باکتریال بودن آن است که به همین دلیل در کشاورزی، دامپروری و… کارایی بالایی دارد. به‌طور کلی استفاده از این فولاد می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه و مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *