استعلام قیمت

خمکاری لوله استیل

یکی از روش‌های فرم‌دهی و خم‌ کردن لوله استیل استفاده از فرایند خمکاری لوله استیل است. لوله‌ها، پروفیل‌ها و اکثر فلزات ضد زنگ و استیل در صنایع مختلفی کاربرد داشته و همین موضوع اهمیت شکل‌دهی و فرم‌دهی لوله‌ها را نشان می‌دهد. شما با استفاده از سایز، قطر، شعاع، نوع و جنس لوله می‌توانید از متخصصان حرفه‌ای کمک گرفته و لوله‌های خود را خم کرده و مناسب با نیاز خود فرم ‌دهید. باید توجه کنید که رعایت برخی نکات و شناخت روش‌های این عمل می‌تواند به بهبود عملیات شما بی‌انجامد. پس دقت لازم را هنگام انتخاب روش آن داشته باشید.

خمکاری استیل

انواع روش‌ های مختلف خمکاری استیل

برای خمکاری لوله استیل در صنایع مختلف فرایند‌ها و روش‌های مختلفی بکار می‌رود که ا‌کثرا از روش سرد کردن استفاده می‌کنند. در این روش تمامی مراحل با دمای اتاق انجام شده و نیازی به حرارت نیست. باتوجه به اینکه این روش مزایا بیشتری دارد، کاربرد بیشتری نیز خواهد داشت. برخی دیگر از این روش‌ها نیز در زیر بیان شده است:

 خم کردن به روش استیل پرسی

در روش خمکاری پرسی از قالب‌های نیم‌دایره‌ای برای خم کردن استفاده می‌کنند. در این روش لوله روی قالب قرار گرفته و از بالا توسط اهرم هیدرولیکی به دو طرف فشار وارد می‌کند. با استفاده از اهرم هیدرولیکی لوله خم شده و نیم‌دایره‌ای شکل می‌شود. باتوجه به اینکه در این روش دقت پایینی لازم است و کنترل کمتری روی چگونگی کار وجود دارد، ممکن است فرم‌دهی و یا پارگی لوله نیز اتفاق بی‌افتد. این روش برای فلز‌ها و لوله‌های حساس کاربردی نداشته و بیشتر برای لوازمی مانند پایه‌های مبلمان بکار می‌رود.

خم کردن به روش غلتکی

برای ایجاد خمش در لوله به روش غلتکی از سه غلتک استفاده می‌کنند. غلتک‌هایی که روی دستگاه وجود داشته متحرک بوده و می‌تواند تنظیماتی مانند میزان فاصله، زاویه مقاطع بر حسب سایز، ضخامت لوله و… را انجام می‌دهند. این روش برای خمکاری لوله‌هایی با ابعاد و زوایای بزرگ طراحی شده و مناسب است.

 خم کردن به روش کششی

قالب‌هایی که بی حرکت و ثابت هستند برای این روش بسیار مناسب بوده و همچنین استفاده از گیره‌های متحرک برای خم‌کردن نیز در این روش کاربرد دارد.

 خم کردن به روش فشاری

در این روش یک قالب ثابت و دوار وجود داشته که لوله بین این دو قالب گشته و با قالب فشاری به شکل دایره‌ای در می‌آید. از این روش برای خم‌ کردن لوله‌هایی با قطور متقارن استفاده می‌کنند.

 خم کردن به روش کششی_ فشاری

ابزاری بنام مندرل را در این روش برای خمکاری لوله استیل بکار می‌برند. از این ابزار برای کاهش ضخامت و تعیین زاویه خم استفاده می‌کنند. در این روش نیروهای هیدرولیکی و پنوماتیکی می‌توانند به دستگاه پرس فشار وارد کرده و برای کاهش ضخامت آن نیز می‌تواند در قالبی متحرک به شکل دورانی بچرخد. این روش که به روش کششی_ فشاری شناخته می‌شود دقت نسبتا بالایی نیاز دارد.

اهمیت شناخت روش‌ های لوله استیل

مصرف پروفیل‌ها و لوله‌های استیلی علاوه‌بر وزن سبکی که داشته می‌تواند استحکام بالا و هزینه کمتری نیز داشته باشد. استفاده از این لوله‌ها از نظر اقتصادی به‌صرفه و موجب رشد تقاضا بازار نیز می‌شود. اطلاع دقیق از عوامل و فرایند‌های خم کردن لوله استیل باعث شده که کاربرد این لوله‌ها را در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم برقی، لوازم خانگی، صنعت حمل‌ونقل و… دانست و بهترین و مناسب‌ترین فرایند را انجام داد.

چه عواملی بر خمکاری لوله استیل تاثیرگذار هستند؟

استیل خمکاری

عوامل متعددی می‌تواند در فرایند خمکاری لوله استیل تاثیر بگذارد که اگر به هرکدام از این نکات توجه نشود باعث می‌شود که فرایند با کیفیت مناسبی انجام نشده و منجر به شکست و تخریب لوله استیل ‌شود‌. برای اینکه که در گرید استیل تغییر ایجاد شود، باید پارامترهای مختلفی را رعایت کرد. بدیهی است که خمکاری لوله استیل با گرید‌هایی که سختی بالاتری دارند، مشکل‌تر است. برخی از مشخصه‌ها مانند قطر، ضخامت، فرایند تولید، عملیات حرارتی و… عواملی هستند که بر خمکاری لوله استیل اثر می‌گذارند.

چالش ‌های خمکاری لوله استیل

یکی از چالش‌هایی که در خمکاری لوله استیل وجود دارد، جنس آن است. فولاد ضد زنگ از جمله آلیاژ‌هایی بوده که سختی و استحکام بالایی داشته و برای فرایند‌هایی مانند خمکاری نیاز به نیروی بیشتری دارد. ابزار و وسایل خاص نیز برای خمکاری لوله از دیگر چالش‌هایی بوده که در این فرایند وجود دارد. باتوجه به تمام این موضوعات این لوله‌ها گرید‌های از جنس استیل بوده که شکل‌پذیری بالایی دارند. یکی دیگر از این چالش‌ها نیز ضخامت لوله است؛ هرچه ضخامت لوله بیشتر، خمکاری آن راحت‌تر است.

عوامل تعیین کننده در خمکاری لوله استیل

عوامل مختلفی در خمکاری لوله استیل تعیین کننده است که شامل موارد زیر هستند:

  • شعاع خم: برای خمکاری لوله استیل باید این نکته را در نظر داشت که نمی‌توان لوله را به هر میزان و شعاعی خم کرد. شعاع خمش به عوامل مختلفی مانند گرید استیل، قطر لوله، ضخامت لوله و… بستگی داشته و متریال بکاررفته برای خمش نیز جزئی از محدودیت‌های شعاع خم است.
  • استحکام تسلیم: استیل‌ها به‌طور کلی استحکام تسلیم بالایی داشته و این عامل باعث محدودیت و سختی در خمکاری استیل می‌شود. پدیده بازگشت فنری نیز در این مورد تاثیرگذار بوده؛ زیرا بعد از عمل خمکاری ممکن است کمی لوله به حالت اولیه بازگردد. در این عامل برای اینکه خمکاری با زاویه درست انجام شود بهتر است لوله را کمی بیشتر خم کرده تا بعد از بازگشت فنری به زاویه دل‌خواه درآید.
  • ضخامت لوله: ضخامت لوله می‌تواند یکی دیگر از عوامل موثر در خمکاری باشد که بر تغییر شکل لوله تاثیر مستقیم دارد. علاوه‌بر این لوله‌هایی با که ضخامت کمتر تغییر شکل کمتری دارند با شکست بیشتری مواجه می‌شوند و عملیات خمکاری را محدود می‌کنند. لوله‌هایی با ضخامت زیاد می‌تواند نیروی لازم برای خمکاری را افزایش داده و یک عامل مهم در انتخاب لوله است.
  • درز لوله: باتوجه به اینکه لوله‌ها در دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند، یکی از عوامل تعیین‌کننده در خمکاری این گزینه است. لوله‌های درزدار یکی از عواملی بوده که عملیات خمکاری را محدود کرده و بیشتر از این لوله‌ها برای شعاع بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. لوله‌های بدون درز قابلیت بهتری برای خمکاری دارند.

مزایا خمکاری سرد لوله استیل

لوله‌‌های استیل اکثرا کاربرد زیادی داشته و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر صنعت باتوجه به نیاز‌هایی که دارد تغییراتی در این فرایند ایجاد می‌کند. خمکاری دارای مزایا زیادی از جمله هزینه پایین، سرعت بالا، افزایش مقاومت دربرابر حرارت با تغییر نکردن ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی، عدم نیاز به تمیزکاری بعد از خمکاری و  عدم نیاز پوسته زدایی فلز است.

کاربرد خمکاری لوله استیل

خمکاری

در تمام صنایعی که لوله‌های استیل در آن کاربرد دارند، کاربرد لوله خم شده نیز نمایان است. خم‌کاری لوله می‌تواند شکل موردنظر برای لوله یا استحکام آن را حفظ کرده و در برابر فشار و تنش لوله را مقاوم‌تر سازد. کاربرد خمکاری لوله استیل در اکثر صنایع مانند نفت، گاز، خودروسازی، صنایع دریایی، ساخت‌وساز، صنایع آب و فاضلاب، و… دیده می‌شود. به‌طور مثال در صنعت گاز برای انتقال گاز و نفت از لوله‌های خمکاری شده استفاده می‌کنند یا در صنعت خودروسازی از لوله‌های استیلی که خم شده برای سیستم‌های تهویه، ترمز، انتقال سوخت و… بهره می‌برند.

قیمت خمکاری لوله استیل

بسیاری از صنایعی مانند خودروسازی‌ها، هوافضا و… از لوله‌های خمکاری شده استفاده می‌کنند؛ بنابراین برآورد هزینه‌ای این فرایند بسیار مورد توجه قرار دارد. در صنایع مختلف، انجام خمکاری لوله بهتر است با دقت و بدون هیچ‌گونه خطایی انجام شود، به همین دلیل انتخاب روش مناسب بسیار مهم است. برای اینکه روش مناسب را انتخاب کنید باید جنس، کاربرد، و نوع لوله را مشخص کنید. عوامل مختلفی می‌تواند روی قیمت خمکاری لوله تاثیر بگذارد. نوع، جنس، نوع دستگاه خمکاری و… همگی این عوامل هستند. به‌طور کلی اکثر افراد به‌دنبال انجام خمکاری دقیق و قیمت مناسب هستند که با کمک از مجموعه‌های معتبر می‌توان به آن دست یافت.

دستگاه ‌های خمکاری لوله استیل

باتوجه به اینکه عملیات خمکاری انواع و روش‌های مختلفی داشته،دستگاه‌های خمکاری نیز متفاوت است. برخی از این دستگاه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • دستگاه‌ خمکاری دستی: اکثر شرکت‌ها و مراکز خدمات خمکاری از دستگاه‌های دستی استفاده کرده و بیشتر برای خمکاری‌های لوله‌هایی با ضخامت کم و اندازه کوچک کاربرد دارد.
  • دستگاه خمکاری هیدرولیکی: دستگاه هیدرولیکی یکی از بهترین دستگاه‌ها بوده که کیفیت بسیار بالایی داشته و لوله‌هایی با ضخامت ۲ونیم و قطر ۳۲ میل را خم می‌کند. لوله‌هایی که با این دستگاه خم می‌شوند ظرافت بی‌نظیری دارند.
  • دستگاه خمکاری سی‌ان‌سی: دستگاه سی‌ ان سی از پرقدرت‌ترین دستگاه‌ها پیشرفته در زمینه خمکاری بوده که دارای شکل و زوایا پیچیده است. استفاده از این دستگاه برای خم‌کاری گران‌ترین نوع خمکاری است.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه خم‌کاری از مهم‌ترین عوامل در صنعت لوله‌های استیل است، اطلاع دقیق از بسیاری از نکات آن بسیار اهمیت دارد. باید بدانید که اگرچه این فرایند فرایندی آسان است؛ اما نیاز به دقت بالایی دارد. رعایت جزئیات این عملیات باعث شده که از خسارت‌ها احتمالی جلوگیری کرده و هزینه کمتری صرف کنید. در آخر با کمک از یک شرکت و مجموعه معتبر در این زمینه می‌توانید بهترین خدمات خمکاری را با کیفیت و قیمت مناسب دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *